שאל את הרב

צום יום כיפור בהריון

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/09/18 13:14 ד בתשרי התשעט

שאלה

שלום,

יש לי תינוק בן שנה בבית ואני בתחילת בהריון שני, לפני שבוע וחצי קיבלתי אישור מחלה מהרופא לשבוע מנוחה ושתייה מרובה בבית מחשש להתייבשות והפלה מאיימת.

האישור מחלה הסתיים לפני כמה ימים, אבל אני עדיין משתדלת המנוחה ושתייה מרובה.

האם עליי לצום?

תשובה

שלום.

באופן כללי בשאלות כאלו מומלץ להתקשר למכון פוע"ה (02-6515050) ולשאול את אחד הרבנים המשיבים.

אני מניח שבגלל ההריון את כבר לא מניקה, ולכן השאלה היא רק מצד ההריון.

ראשית את צריכה לשאול את הרופא שלך אם מותר לך לצום.

אם אסור לך, אז את מתחילה את הצום בשתיה לשיעורים (הסבר בהמשך), ואם צריך גם אכילה. ואם המצב מחמיר (לא צריך להגיע חלילה למצב של פינוי באמבולנס), לאכלו ולשתות כרגיל.

אם מותר לך לצום, אז קודם כל כהכנה לצום, כדאי כבר החל מיום ראשון בערב להתחיל למלא את הגוף בנוזלים באופן הדרגתי. זה עוזר מאוד.

צריך לבלות את הצום במנוחה עד כמה שניתן, והחיוב שלך בצום קודם לחיוב של בעלך בתפילה בציבור, ולכן אם יש צורך, הוא צריך לשאת בעול הילדים כדי לאפשר לך לצום.

את מתחילה את הצום, וברגע שמגיעות תופעות בעייתיות (כל מה שמעבר לסחרחורת קלה), תתחילי לשתות לשיעורים (הסבר בהמשך), ואם שתייה לא מספיקה, אז גם אכילה לשיעורים.

שתייה לשיעורים - לפני הצום תמלאי את כל הפה במים, ותמדדי את הכמות הזו. מעט פחות מחצי מהכמות הזו (בדרך כלל בסביבות 30-40 סמ"ק) זה השיעור שלך. את זה את שותה בשעת הצורך כל 9 דקות. אם זה לא מספיק, להקטין את מרווחי הזמן בהדרגה עד ל 4 דקות. ואפילו ל 2 דקות אם צריך. את השתייה הזאת לא לעשות עם מים, אלא עם שתייה מזינה, כגון מיץ ענבים, מיץ טבעי, מרק או חלב.

אכילה לשיעורים - כל 9 דקות עד 32 סמ"ק (ולפוסקים כגר"ע יוסף מודדים בגרמים).

אם הכמויות הללו לא מספיקות, והבעיות ממשיכות, לא צריך להגיע למצב של פינוי באמבולנס, אלא תפסיקי את הצום.

גמר חתימה טובה

כתבות נוספות