שאל את הרב

צום יום הכיפורים לאישה מניקה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/09/20 17:47 ה בתשרי התשפא

שאלה

שלום רב,

שמי מורן, בת 35, ילדתי בי"ב אב תינוק בריא ב"ה ויש לי שאלה לגבי צום יום כיפור.

אני מניקה, הנקה בלעדית תינוק שיהיה בעז"ה בערך בן חודשיים ביום כיפור (התינוק לא מסכים לקחת בקבוק, גם לא של חלב שאוב).

אני מודעת לחשיבות הצום ומאוד מקווה להצליח לצום אבל חוששת גם מהתמעטות בכמות החלב (ההנקה מאתגרת, הייתה דלקת בשד, סדקים, פטריה) וגם מחולשה וסחרחורות שתוקפות אותי בימים שאני לא שותה מספיק.

בעלי שאל את אביו שאמר לי שאני צריכה לשתות לשיעורין ברגע שמרגישה לא טוב אבל אני מרגישה לא בנוח לקבוע לעצמי מתי "לא מרגישה טוב" זה השלב שבו אני צריכה להתחיל לשתות לשיעורין. האם זה כשמרגישה חולשה \ כאב ראש \ סחרחורת קלה \ סחרחורת שלא מסוגלת לעמוד?

בנוסף, אמא שלי הסבה את תשומת ליבי לכך שהיא חוששת שאני אנסה לצום ואמשיך למרות שארגיש חלשה ואגיע למצב שבו שתייה לשיעורין לא תעזור ואצטרך ממש לשבור את הצום.

התכנון והתקווה שלי היא באמת להצליח לצום, וביקשתי מבעלי שיישאר בבית ולא ילך לתפילות כדי שאני אוכל לשכב במיטה בזמן שהוא יטפל בשאר הילדים (יש לנו 4 ב"ה) אבל הוא אמר שהוא חושש שזה יגרום לו לא לצום ושהוא מעדיף ללכת לתפילה בבית הכנסת.

(הוא בעל טוב ומאוד מעורב בגידול הילדים, פשוט צומות קשים לו. כך שבדר"כ אני זו עם הילדים בזמן צום, פשוט השנה אני אחרי לידה ומניקה, והגוף עוד לא התחזק מספיק).

כך שיש לי מספר שאלות:

1. האם באמת להתעקש עם בעלי שיישאר בבית וייוותר על תפילה במניין למרות שיש סיכוי שהצום שלו ייפגע ואני בכל זאת לא אצליח לצום?

2. אני יודעת שאישה מניקה מחוייבת לצום ביום כיפור, ומאוד מקווה להצליח. אבל כמו שכתבתי למעלה, חוששת (גם להנקה, להתמעטות כמות החלב, וגם שארגיש לא טוב). איך אוכל לזהות את הרגע שבו אני אמורה להפסיק את הצום ולשתות לשיעורין \ לשבור את הצום?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אם הצום של בעלך עלול להיפגע, צריך למצוא פתרון יצירתי: שהוא יעדר רק חלק מהתפילות. אפשר להיעזר בשמרטף (אם נותנים לה שכר צריך שתגיע לפני יום כיפור לתיאום או הדרכה (כדי שלא יהיה שכר רק על יום כיפור*) וכד' העקר שאת תהיי במנוחה מוחלטת. להלן עוד עצות והדרכות הלכתיות ומעשיות בתשובה מאתר של 'נשמת':

השו”ע (או”ח תרי”ז, א’) פוסק במפורש שנשים מניקות חייבות בצום יום כיפור. כבכל נושא הלכתי אחר, כשישנו חשש לפיקוח נפש יש מקום לפסיקה אישית חריגה. במקרים כאלו יש צורך בהתייעצות אישית עם רב.

צום בהנקה מעלה שאלות לגבי בריאותם של שני אנשים שונים – האם המניקה והתינוק היונק. לרוב רובן של הנשים המניקות לא יגרום הצום שום סיכון רפואי. עם זאת נשים מניקות רבות מדווחות שחוויית הצום בהנקה היתה קשה יותר מזו של צומות בתקופות אחרות.

מומלץ שאישה מניקה תקפיד באופן מיוחד על שתיית כמויות גדולות ביום שלפני הצום, ועל מנוחה במהלך הצום עצמו. מבחינה הלכתית הצום חשוב הרבה יותר מהתפילה בבית הכנסת. בני זוג שיש להם ילדים קטנים הזקוקים לטיפול והשגחה ישתדלו במיוחד למצוא פתרונות למצב שלא ידרשו מהאם המניקה להתאמץ יותר מדי – אם על ידי העסקת ביביסיטר למשל, או במקרה שפיתרון זה אינו אפשרי, בנוכחותו של האב בבית בכדי להקל על האם, גם במחיר ויתור על חלק מהתפילה בציבור.

לא מומלץ להפחית את מספר ההנקות במהלך הצום, מחשש ליצירת דלקת בשד.

ביחס להשפעת הצום על היונק, כמעט ואין מידע מחקרי. פורסם רק מאמר אחד בנושא:מאמרה של אורלי שפי, “צום יום הכיפורים והשפעתו על נשים מניקות” שפורסם באסיא 14 בשנת 2004. כפי שתוכלי לקרוא שם, במחקר היחיד שנערך על בני אדם נמצאו הבדלים קלים בהרכב החלב לאחר צום, ובמחקרים שנערכו על בעלי חיים נצפו שינויים קטנים בהרכב החלב, וכן הפחתה מסויימת בכמות החלב ביום שלאחר הצום. נתונים סטטיסטיים בנושא לא קיימים.

ד”ר דינה צימרמן שהיא יועצת הלכה, רופאת ילדים, יועצת הנקה ואם מניקה בעצמה, סבורה שברוב רובם של המקרים צום לא יפגע בצרכיו התזונתיים של התינוק. עם זאת ניתן לשאוב מנת חלב לפני הצום, שניתן יהיה לתת לתינוק לקראת סוף היום אם יהיה בכך צורך. (בבקבוק, כוס או כפית, בהתאם לגילו והרגליו של היונק) כמו כן מומלץ שהאם תתכנן שהיום שלאחר הצום יהיה יום רגוע ונינוח, שבו תוכל להניק לעיתים קרובות יותר מבדרך כלל על מנת להשיב את תפקודה של מערכת אספקת החלב לקדמותה.

הנחיות אלו הן הנחיות כלליות. במקרה שיש לאם או לתינוק בעיה או קושי רפואיים מיוחדים יש צורך בהתייעצות רפואית והלכתית אישית, ולעיתים יפסוק רב שעל האם לשתות או אף לאכול ב”שיעורים” (כמות הלכתית קטנה מוגדרת בטווחי זמן מוגדרים).

גמר חתימה טובה!

תרצה קלמן, יועצת הלכה.

https://www.yoatzot.org/hebrew/questions-and-answers/4587/

* שכר מובלע https://ph.yhb.org.il/01-22-14/

כתבות נוספות