שאל את הרב

צבא או ישיבה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 29/04/21 11:35 יז באייר התשפא

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב שאלתי שאלה זו כבר אך רציתי לקבל גם חוות דעת אחרת ויותר מפורטת (במחילה מכבוד הרב) הסיפור הוא כזה: שהתחלתי ללמוד (אחרי הגן) הייתי בבית ספר חילוני (למרות שהייתי דתי שנולדתי) ולאחר מכן עברתי לבית ספר ממלכתי דתי ומשם עברתי לתלמוד-תורה חרדי שבו הייתי מכיתה ד' עד כיתה ז', ולאחר מכן עברתי לישיבה-תיכונית, עכשיו ברוך השם לקראת סיום הלימודים וההתלבטות שלי היא האם ללכת לישיבה גבוהה או לצבא, מצד אחד אני חושש שאם לא ילך לישיבה גבוהה אז לא יעשה את רצון השם יתברך, ומצד שני אני נוטה לרצות ללכת לצבא מכיוון שלאחריו יש אפשרות לעבודה טובה, חיים יותר פתוחים, ניסיון חיים, בעצם מה שהייתי רגיל אליו במשך החיים לבנתיים עד 120 אמן (אני דתי-לאומי, לא שכל הכינויים מדברים אלי אבל מגדיר את עצמי ככיפה סרוגה), חלק מהאנשים שאני מכיר אומרים לי ללכת לישיבה, רצון השם שתהיה בישיבה ולא בצה"ל, איזה קידוש השם תעשה בצה"ל לך לישיבה, ודברים הדומים לכך, ולעומת זאת אני מבין את הרוחניות והקודש והעוצמה שיש בישיבה אבל אני לא מתחבר משום מה לרעיון שיש "סדר" לתורה, שיש מי שקובע מה לומדים על פיו, שיש מבחנים או שיעורים (כמו כיתות) שהם לפי גיל הלומד, וכדומה, אני רוצה ללמוד תורה בחופשיות, אני באמצע תהליך לעשות לי רב ככה גם הקב"ה יקל מעלי את הנסיונות בצבא שאולי יהיו אם אלך לשירות הצבאי, ועקב כך וגם עקב היותי דתי, אני ממש מתלבט בין שניהם ובזמן האחרון אני גם מרגיש שרוצה ללכת לצבא, וברוך השם, הוא כבר מעל שנה נותן לי להתחזק יותר ויותר, אני הולך לשיעורי תורה קבועים ביישוב שלי (משתדל), מעורב בפרויקטים מסוימים ביישוב ביניהם הקמת כולל ותפילות קבועות וכדומה, שומע לפעמים שיעורים של הרב שניר גואטה או הרב יגאל כהן או מאחד הרבנים הצדיקים, עושה הכנות מה שנקרא לצבא או יותר נכון "לקירות" שאולי יהיו במהלך השירות-הצבאי שאולי אני אהיה צריך "לפרוץ" אותם על ידי התורה וההתחזקות שלי ברוך השם (לדוגמה לימוד מוסר או הלכה יומי בבסיס או ללכת לשיעור של אחד מהרבנים כמה פעמים בשבוע/מתי שיוכל וכדומה) , לסיום (מחילה על אורך השאלה כבוד הרב) שאלותי ובקשותי הן, האם בכך שאני ילך לצבא זה חילול השם/אינו רצון השם ממני (איך אפשר לדעת מה רצון השם יתברך ממני במקרה הזה)? ומה אני צריך לעשות? ללכת לישיבה גבוהה או ללכת לצבא? (אם אפשר במחילה מכבודו של הרב לפרט ולהסביר בתשובה כי זה מאוד חשוב השאלה הזאת)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

זו אכן שאלה טובה וכבדת משקל.

קשה לתת עצה טובה מבלי להכיר אותך אישית עם כל המשתמע מכך.

אציין מספר נקודות שכדי לקחת אותן בחשבון:

א. אנו אומרים כל בוקר בברכות התורה שלימוד תורה זו מצווה הגדולה מכולן: "ותלמוד תורה כנגד כולן". ולכן אם יש לך אפשרות וכוחות נפש ללמוד תורה לפני הצבא, זו מצווה גדולה ודבר נפלא וחשוב מאוד מאוד.

ב. אפילו שבשנה של לימוד תורה אתה דוחה את לימודי האקדמיה ויציאה למעגל העבודה, זה לא בהכרח יפגע לך בפרנסה. מעבר לזכות לימוד התורה שיכול לסייע, גם חילונים רבים אחרי הצבא יוצאים לשנת טיול / השלמת בגרויות וכדומה.

ג. לימוד תורה לפני הצבא הוא בדרך כלל לימוד מתוך רוגע כלכלי ונפשי (כשעדין אין עליך עול פרנסה למשפחה). וזה הכרחי בעיצוב האישיות ובחירות מדויקות יותר בהמשך החיים.

ד. כדי להחזיק מעמד רוחנית בצבא, מאוד מומלץ להתמלא בלימוד תורה, וקשר לישיבה. כפי שכתבת דתיים רבים מגיעים לצבא, ויורדים מבחינה רוחנית בעקבות האינטנסיביות הצבאית עם כל המשתמע מכך. ובפרט מי שמתגייס לתקופה ארוכה של 3 שנים ויותר. קשר לישיבה נותן לאדם הרבה כוח וכלים לשמור על רמה דתית ורוחנית טובה, ולא החלשות חלילה בתקופת הצבא.

ה. מציע לך לא להתעסק יותר מדי בפרשנויות של חילול ה' לפי איך שאחרים תופסים זאת, אלא להיות ממוקד מה הדבר הנכון בעבורך כדי להתקדם ולהתגדל בצורה המיטבית להמשך החיים שלך. איזו משפחה אתה רוצה להקים. באיזו אווירה אתה רוצה לגדול. התקופה בישיבה עשויה להשפיע מאוד מאוד על כל העתיד שלך.

מאחל לך החלטות טובות בעז"ה

הלל מרצבך

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות