שאל את הרב

פרופסור הלבני

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/06/22 07:48 א בתמוז התשפב

שאלה

שלום הרב, קראתי את דבריו של הרב על הרב פרופסור דוד וייס הלבני ז"ל. וזה גרם לי לחקור קצת כי לא הכרתי את הדמות. וראיתי שהבית מדרש שהוא למד בו היה קונסרבטיבי. לא הצלחתי להבין אם זה היה הזרם אליו גם הוא השתייך או אם השתייך בכלל כי ראיתי שהוא בהמשך עזב את אותו הבית מדרש על עניינים שהיום גם חלק מהאורתודוכסים עושים. אז השאלה שלי בעצם האם היחס של הרב היה ספציפי לפרופסור הלבני כי דעתו הייתה שונה משל הקונסרבטיבים? ואיך זה אפשרי בעצם כי הרי גם אם הוא אדם גדול האם זה לא נוגד את יג עיקרים?

תשובה

שלום וברכה

בדור שבו פרופ' הלבני למד היו רבים, כולל רבני התנועה הקונסרבטיבית, שהיו שומרי הלכה בעולמם הפרטי, ומשתייכים לקהילות קונסרבטיביות, ובעיקר למוסדות למדניים כאלה, מסיבות היסטוריות, ומסיבות של חקר התלמוד וכדו'.

הדוגמה הבולטת ביותר הוא הגדול הגדול שבהם, ר' שאול ליברמן זצ"ל, שאת ספריו הגדולים "תוספתא כפשוטה" הוציא לאור במוסד לא אורתודוכסי.

הדבר היפה ביותר לומר בשאלה זו הוא לצטט את פרופ' לבני עצמו:

"אסוני האישי הוא (אחרי השואה) כי איני יכול לדבר עם האנשים שאתם אני מתפלל, ואיני יכול להתפלל עם האנשים שאתם אני מדבר. אולם כאשר אני חייב לבחור תמיד אצטרף לאנשים שאתם אני מתפלל, כי אני יכול לחיות ללא דיבור, ואיני יכול לחיות בלי תפילה".

כל טוב

כתבות נוספות