שאל את הרב

פלאפון בשבת בעידן הקורונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/07/20 10:40 כג בתמוז התשפ

שאלה

מכיוון שכיום השב"כ מאכן פלאפונים כדי לאתר אנשים בסביבת חולים כדי לעצור שרשאות הדבקה, וקטיעת שרשרת ההדבקה עשויה להציל חיים וכידוע ספק פיקוח נפש דוחה שבת, האם אין חובה ללכת עם טלפון נייד בכיס (אולי על מצב שקט, אבל דלוק) כדי שהשב"כ יוכל לאתר אותנו ולהתריע בפנינו על המצאות בסביבת חולה מאומת, ובכך לעצור שרשראות הדבקה, ובכך להציל את החולה האחר מהדיבקות וכניסה למצב של פיקוח נפש?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על האחריות ועל הרגישות.

אחלק את תשובתי לשני חלקים:

האם פסיקה כזו אפשרית ? בוודאי. קטיעת שרשרת ההדבקה היא הכלי העיקרי במאבק נגד הקורונה, והיא בוודאי קשורה ברמה מסוימת של מניעת פיקוח נפש. לא זו בלבד, שעצם ההליכה עם פלאפון חמורה פחות מבחינה הלכתית (עוסקים בזה בדיוק בזמן הזה ב"דף היומי"), ולכן כאמור הפסיקה הזו היא אפשרית. מנגד, אורבת לנו סכנה של חלחול המסכים ליום השבת, וזוהי הפיכת השבת ליום חול במובן הכי משמעותי בימים אלה (זה נושא לדיון ארוך, שעלה הרבה גם בשאלת ה ZOOM בליל הסדר, ויעלה בקרוב גם בנושא שידור תפילות ימים נוראים לבודדים וכדו', ראה כבר: https://bit.ly/2OsQuoG).

האם יהיה נכון לפסוק כך ללא תביעה של השלטונות ללכת בימי החול עם אמצעי איכון ? גם בימים כתיקונם מדובר בהתלבטות גדולה. מחד גיסא, השלטונות הם האמורים לקבוע את הדרכים, ולא כל אחד מוסיף דרכי התמודדות ציבוריות; מאידך גיסא, בהחלט יכול להיות כי ההלכה מקפידה יותר מספיק פיקוח נפש מאשר השלטונות, ועל כן – דווקא העולם ההלכתי צריך להוביל בזה.

כיום, השיקול הזה יותר גדול, בשל העובדה שיותר ויותר מאבד השלטון את האמון בו, בשל הדרכים בהם הוא נוהג (אני מבקש להדגיש שלא מדובר על עמדות השלטון, או מפלגות השלטון, אלא במבנה שבו הוא נוהג): ממשלה שבנויה באופן שהיא לא יכולה לתפקד; קבלת החלטות לאור קבוצות לחץ; וכדו'. ולכאורה אפוא הדבר מעצים את חובת פוסקי ההלכה לפסוק כך.

מה נכון אפוא לעשות ? לענ"ד, כל עוד לא נפתח מסע עידוד של הליכה עם אמצעי איכון בימות החול – צריך להיזהר מהטלת חובה ללכת עם פלאפון בשבת. משעה שייפתח מסע כזה – זה הזמן בו יש לראות את ההלכה בקו החזית בהתמודדות עם פיקוח נפש, וללכת עם פלאפונים.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות