שאל את הרב

פירוש משפטים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 08/07/20 12:25 טז בתמוז התשפ

שאלה

היי הייתי שמחה לדעת לפי ההלכה מה אומרים על הרגשת השכל שלנו והרגשת הלב שלנו. מה זה אומר המשפט ״לא תתורו אחרי ליבבכם״? האם אסור להקשיב ללב שלנו? למדתי שהחלק האלוקי שלנו הוא במוח ושהחלק הגשמי הוא בלב.. גם קראתי שבדרך כלל הנשמה היא בראש.. אז ההרגשה שיש לנו בלב שגוייה? ההרגשה שיש לנו בשכל היא טובה? אבל יש לנו יצר הרע ויצר הטוב במחשבות אז איך נדע להבדיל בין מה שהצד האלוקי רוצה לבין יצר הטוב ליצר הרע? ובנוסף הייתי שמחה לדעת מהזה אומר המשפט ״ תיהיה תמים עם השם אלוקיך״ זה מדבר רק על עשיית המצוות או גם על החיים.. נניח אני רוצה להגשים את עצמי אז ללכת בדרך הזאת תמימה ..?

תודה רבה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

חס חלילה. אין שום בעיה להקשיב ללב וזה דבר חשוב. לרגש יש תפקיד מאוד חשוב בחיבור שלנו לדברים ובהתייחסות אליהם.

אבל את ההכרעות בחיים מקבלים על פי השכל ועל פי התורה, ולא על פי הרגש. הוא מסייע להם, אבל לא המכריע.

הפסוק 'ולא תתורו אחרי לבבכם' בא לומר כדברי המפרשים שם, שלא ללכת אחרי מה שהלב חומד (אם זה דבר אסור) או אחרי נטיות רוחניות מוטעות ופסולות.

לגבי היכולת להבחין בין מה שטוב למה שרע - בשביל זה יש לנו תורת אמת, שמורה לנו באיזו דרך ללכת ובאיזו לא. לכן המשכן היה מצווה חשובה והעגל היה עבירה חמורה.

הפסוק 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך' על פי המפרשים מדבר על לא לחקור על העתידות, ולא לפנות אל קוסמים או מגידי עתידות, ולהאמין "שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו" (הרמב"ן. מציע לעיין בדבריו שם ובמפרשים נוספים).

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות