שאל את הרב

עזרה לחברה שאין לה כוח להתחזק

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 21/02/19 19:13 טז באדר א'

שאלה

שלום הרב,

בשיחה עם חברה מהאולפנא היא סיפרה לי על קושי רוחני שהיא מתמודדת איתו.

היא סיפרה שהיא יודעת (ואפילו רוצה, באיזשהו מקום..) להתקדם רוחנית ולהתקרב לה', אבל שבהתנהלות היומיומית שלה, זה פשוט לא אכפת לה. אין לה כוח להתמודד עם שאלות שיש לה ולהתקדם מבחינה רוחנית, היא מרגישה רחוקה מעולמה של תורה, ומחיים של קרבת ה' ברמת הרצון, וכמובן שברמת המעשה..

היא בחורה מקסימה וטובה, לא פורצת גבולות קיצונית, לא מתריסה, חצופה, מתוסבכת או מיואשת ח"ו. פשוט חיה את החיים כי היא גדלה דתיה. בשיחה שלנו ראיתי שיש בה הערכה אמיתית לחיים תורניים, הדיבור על זה נגע בה,ואפילו יצא לנו לדבר על פתרונות מעשיים..

הבעיה היא שאני לא כ"כ יודעת איך באמת אפשר לעזור לה. אני מרגישה שיש בה רצון, אבל אני לא יודעת איך לעזור לה להתקדם לממש אותו. היא גם אמרה שאין איזו דמות תורנית שהיא מרגישה שיכולה לעזור לה,או שמעוררת בה איזה משהו..

אשמח אם הרב יוכל להכווין אותי בהתמודדות עם הסיטואציה, ואולי אף לתת לי כמה עצות מעשיות ע"מ לעזור לה.

את שאלתי הפניתי דווקא לרב מפני שהרב מכיר את המסגרת הלימודית, ואולי גם את סגנון הבנות, ואולי מהמקום הזה עצותיו יוכלו להיות מדויקות יותר.

תודה רבה לרב.

תשובה

שלום וברכה,

העלית כאן שאלה מורכבת, שצריך לרדת לעומקה.

מכיוון שאינני מכיר את כל הפרטים, ולא את הבחורה, קשה לי לענות עליה. ייתכן הרבה מאוד חסמים שונים שיש לאדם, וצריך מתוך שיחה עמוקה לשמוע מה הנקודה שחוסמת אותה מלעשות מה שהיא בעצם רוצה.

אנסה בכל זאת לגעת בשאלה שהעלית תוך כדי הדברים שכתבת: כיצד עוזרים לחברה שרוצה להתקדם בעבודת ה' וביראת שמים, אך אין לה כוח ומוטיבציה לכך.

זו שאלה גדולה וחשובה.

הרמח"ל במסילת ישרים, בפרק שעוסק במפסדי מידת הזריזות כותב, שמי שאין לו כוח, לא יצליח בחיים להתקדם בעבודת ה'. כי לעצלות יש תמיד תירוצים. וחייבים לעורר את מידת הזריזות כדי להצליח לפעול לרצות להתקדם בעבודת ה'.

ואכן, דעי לך, שכדי להתחיל להתקדם בעבודת ה' חייבים קודם כל רצון ומוטיבציה.

כל פעולה שאנו עושים בחיינו היא נובעת מתוך איזה רצון פנימי שקיים אצלנו. אם אין את הרצון הזה לא נפעל את אותה פעולה. וכמובן, בשביל להתחזק בעבודת פנימית חייבים קודם כל רצון לכך.

יש כמה כלים איך לעורר ולחזק רצונות (אנסה בקיצור לכתוב אותם):

א. ללמוד על הנושא. ב. להתפלל על הנושא. ג. לדמיין את הנושא.

ולכן, הייתי מציע, שכדי לעזור לה לרצות יותר להתחזק באותם עניינים, הייתי מציע לך: להציע לה ללכת איתך לאיזה שיעור שעוסק בנושאים הללו, לחבר אותה לדמויות משמעותיות שהיא תוכל לקבל מהם, ללמוד איתה דברים שמחזקים ומשמחים, וככה בעז"ה לאט לאט יתעורר אצלה רצונות חיוביים לעזור לעצמה, ומתוך כך היא תצליח להתקדם למקום שהיא בעצם רוצה בו (כדברייך).

בהצלחה רבה רבה,

הלל מרצבך

כתבות נוספות