שאל את הרב

עד גיל 20

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 25/05/08 21:57 כ באייר התשסח

שאלה

שלום הרב!

היום המורה שלי אמר לנו שיש דעות שאומרות שאין חיוב כרת ומיתות בית דין עד גיל 20

זה נכון?

תשובה

בס"ד

שלום

אכן ישנם כמה מקורות בהם ניזכר שאין נענשים על חטאים שעושים מתחת לגיל ,20 אולם שם לא נזכר בפירוש שמדובר על חיוב כרת-

במסכת שבת דף פט עמוד ב: "...דל עשרין דלא ענשת עלייהו..." רש"י מסביר שם- "שכן מצינו בדור המדבר שלא ענש הקדוש ברוך הוא אלא מעשרים שנה ומעלה, דכתיב (במדבר יד) במדבר הזה יפלו פגריכם וגו' מבן עשרים שנה ומעלה אשר הלינותם עלי".
בזה"ק וירא (דקי"ח ב') מחלק ז"ל: "הא אוקמי' דלאו בר עונשין הוא דבי דינא דלתתא עונשין מתליסר שנין וב"ד דלעילא מכ' ואע"ג דחייבא הוא לאו בר עונשים הוא".
ז"א שבית דין בעולם הזה באמת מעניש מגיל 13 אולם ב"ד של מעלה מעניש מגיל 20 למרות שהוא בר עונשים כבר מגיל 13.
ומביא בשו"ת הרשב"א (חלק ו סימן קעט) טעם: "והטעם לפחות מעשרים שאינו דן דיני נפשות אפי' שהביא ב' שערות לפי שאין אדם עומד על שלמות דעתו עד שיהא בן עשרים ולפיכך אינו נידון בדיני שמים עד שיהא בן עשרים".

הרמב"ם בפיה"מ הוא שכותב שמדובר בעונש כרת:
"מפי השמועה למדנו שהקב"ה לא יעניש החייב כרת אלא אחר עשרים שנה" (סנהדרין פ"ז אלו הן הנסקלין וכו').
וכן הוא פוסק ביד החזקה (הלכות מילה פ"א הל' ב): "...כשיגדל הוא חייב למול את עצמו, וכל יום ויום שיעבור עליו משיגדל ולא ימול את עצמו הרי הוא מבטל מצות עשה, אבל אינו חייב כרת עד שימות והוא ערל במזיד"- ז"א שאינו חייב כרת עד שימות משום שבשעת החיוב, דהיינו גיל 13, לא היה חייב כרת (עי' שו"ת משנה הלכות חלק טז סימן פה).

אולם יש שחולקים על הרמב"ם ואינם מקבלים את דברי הגמרא בשבת להלכה כמו הראב"ד בהלכות מילה שם שכותב: "וכל יום עומד באיסור כרת" קמ"ל שמתחייב בכרת כבר מגיל 13.
וכן החתם סופר בשו"ת (חלק ב יו"ד סימן קנה) כתב: "...זה לא נמצא בש"ס רק בדרושי אגדה וכבר כתבו מזה האחרונים שאין לסמוך על זה כלל... אבל האמת משנעשו בני מצוה בשנים וסימני' מתחייבים בכל חיובי תורה בב"ד של מעלה ושלמטה. ולפע"ד כי לא נאמרו שיעורים הללו במדרשות שבני כ' נעשו בני עונשים למעלה אלא בעונשים על חטאים המחודשים לשעה כגון עונשי דור המדבר וכן בשרה נאמר בת עשרים כבת ז' בלא חטא התם קודם מתן תורה הוה והכל אצלה כמצות שכליות וע"ז נאמרו שיעורי' הללו אבל עונשי התורה אין שום חלוק כי שיעורים הלכה ללמשה מסיני בין למלקות בין לקרבן ובן י"ג שהביא ב' שערות שוה לכל עונשים שבתורה".

וישנה שיטה שמופיעה בשו"ת חכם צבי (סימן מט): "דאף שיתחייב כרת פחות מבן י"ג הקב"ה ממתין עד אחר כ' אם ישוב ולא יכריתנו אם יחטא עד אחר כ' ואם לא ישוב אז יכריתנו על העוון אשר חטא בו בהיותו פחות מבן כ' וזה נלע"ד ברור...".

לסיכום יש כמה שיטות-
א. אין נענשים על חטאים שעושים מתחת לגיל 20.
ב. אין חיוב כרת על חטאים מתחת לגיל 20.
ג. אין מענישים בב"ד של מעלה על חטאים שעושים מתחת לגיל 20.
ד. חייבים על כל החטאים מגיל 13 ומעלה.
ה. הקב"ה ממתין עד גיל 20 לתשובתו של החוטא ואינו מענישו בכרת על חטאים שעשה מתחת לגיל 20 אם שב עליהם בתשובה.

כל האמור לעיל הוא כמובן ללימוד ועיון בדברי חז"ל, ואין לחטוא בשום חטא לא של בן אדם לחבירו ולא של בן אדם למקום באף גיל ומצב.
בע"ה שנזכה לעשות מצוות ולא לחטוא, ואם שגגנו או ח"ו הזדנו שנזכה לעשות תשובה שלמה מאהבה גדולה לבוראנו.

בהצלחה.






כתבות נוספות