שאל את הרב

עבודה קשה מאוד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/06/19 07:06 יד בסיון התשעט

שאלה

כבוד הרב שלום!

אני ובעלי נשואים ומתחזקים ברוך ה׳, ובשבח והודיה לבורא עולם אני בהריון בחודש ה...,

בעלי לאחרונה השתחרר משירות צבאי סדיר (חובה) והחל לעבוד כנהג איסופים ...., מצבנו הכלכלי לא מזהיר, אני בקושי עובדת, וכרגע לא יכולה להרחיב את שעות העבודה או להחליף ונאלצת להיות הרבה בבית,ואנחנו שוכרים דירה והוצאות של קניות וחובות מסוימים שאנחנו סוגרים, בעלי לא עובד זמן רב בעבודה הזאת, אך קשה לו נורא רוב העובדים איתו הם גויים ואף האחראי עליו ביום יום, הוא נוהג על משאית ושעות העבודה הם מינימום עשר שעות ביום במקרה הטוב, לפעמים הוא עובד משלוש לפנות בוקר עד 2 בלילה ביום למחרת , כשהוא באיסופים הוא עובד ברכב בלי מזגן ב40 מעלות חום. עבודה לא פשוטה מבחינת שעות אני בקושי רואה אותו הוא מתחיל מוקדם בבוקר וחוזר בלילה. ועובד גם במוצאי שבת, המנהל הראשי הוא יהודי ומקום העבודה שומר שבת, ואף בין הבודדים שהסכים לבטח נהג בגילו.

רציתי לשאול את הרב מה הוא היה מייעץ לנו לעשות? והאם יש סגולות מסויימות שיכולות להועיל? כמובן שהעלינו את האפשרות שישאר עד שנמצא משהו חלופי הבעיה שיד שיהיה אפשר לבטח את גילו / עבודה עם תנאים אחרים כי הוא עתיד לקבל בע״ה רישיון נוסף זה משהו כמו שנה לערך.

בתודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מבקש לחזק אתכם בעולמכם הקשה והמסובך. זה בוודאי לא קל לחיות בדרך בה אתם חיים, ויהי רצון שייפתחו בפניכם שערי פרנסה.

מטבע הדברים, אין לנו הרבנים כוחות עילאיים לחולל ניסים, ולפתור את הבעיות הקשות של הפרנסה. אילו היינו מסוגלים לעשות זאת – היינו עושים זאת בשמחה, כדי להיטיב עם הבריות.

אנו רק יודעים מניסיוננו כי לעתים אכן אדם מוצא את עצמו בקשיים גדולים של פרנסה, ובד בבד זו זכות להתפרנס מעמל כפיים, בעיקר לאור עובדה שאפשר שיהיה אור בקצה המנהרה.

הדבר הראשון שאנו עושים במציאויות כאלה הוא ניסיון לשנות לטובה במעט את התנאים: אין סיבה שיעבוד בלי מזגן; אין סיבה של ממש שיעבוד נגד החוק בשעות כאלה וכדו'. צריך ללכת בזהירות, כדי שלא להיות מפוטר מרוב דרישות, אולם ניתן לבקש בעדינות, ולהציע גם לבעל הבית ששיפורים אלה גם כמובן ישפרו את העבודה.

ולאחר שהתמונה מה אפשר ומה לא אפשר מתבהרת – לנסות לקבל את המצב הזה, לשמוח במה שיש (עצם העובדה שיש לו אפשרות לפרנס את המשפחה), לנצל את השבתות והחגים והחופשות בצורה מאוד אינטנסיבית כדי להעצים את הקשר ביניכם, וכדו'. בדרך זו, עושים את הטוב ביותר האפשרי בתוך המצב הנתון.

ולהתפלל שייפתחו שערי פרנסה, ולא תזדקקו למתנת בשר ודם, כי אם לידו הפתוחה והמלאה של הקב"ה.

כל טוב וחיזוק גדול

כתבות נוספות