שאל את הרב

ספק גזל

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/01/18 07:32 טז בטבת התשעח

שאלה

שלום! עשיתי הזמנה מחו״ל. החבילה הגיע לארץ ונשלחה אלי דרך חברת שליחויות מקומית. החבילה הגיע והמארז כולל התוכן שבו הגיעו שרופים בצורה ניכרת. הנוהל המקובל במצב כזה לפתוח ״מחלוקת״ מול הספק מחו״ל לקבלת החזר כספי. במקביל הייתי טעון מאוד על החברה המקומית ׳איך הם מעיזים לשלוח חבילה כזאת ללקוח , וכתבתי להם מכתב תקיף. החברה מחו״ל החזיר לי את הכסף. ועכשיו החברה המקומית החליטו בעקבות פניתי להזמין לי את המוצר דרכם מכספם ולשלוח מוצר תקין. יש לציין שאני לא יודע בוודאות אם יש ביניהם תאום. מסתמא שכן.

השאלה האם מותר לי לקחת כביכול החזר משני מקומות על אותה קנייה . או שאין מושג כזה של ״פיצוי״ בהלכה? ואם לא? החברה שליחיות צריכה לשאת בנזק נכון ?

תשובה

שלום

מכיון שלא מדובר בפרשה שנידונה בבית הדין, לא שייך לדבר על מחוייבות, וממילא הנושא של פיצוי תלוי ברצונם הטוב (כל עוד לא תבעת אותם).

לגבי הספק, זו אכן המדיניות המקובלת.

לגבי חברת השליחויות, אני מציע ליידע אותם שקיבלת החזר מהספק, והם יחליטו אם הם רוצים לספק לך את המוצר התקין. ייתכן מאוד שהם ירצו בכך, מתוך רצון לקיים שירות לקוחות טוב.

לגבי האחריות -באופן פשוט האחריות היא של הספק עד שזה מגיע אליך, כיון שאתה לא עשית עיסקה מול חברת השליחויות אלא מול הספק. הספק הוא זה שעשה עיסקה עם חברת השליחיות, ולכן בפשטות, גם אם זה קרה אצל חברת השליחיות, זה עניין של הספק מולם.

כל טוב

כתבות נוספות