שאל את הרב

ספקות באמונה- פתאום..

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/09/05 18:17 א באלול התשסה

שאלה

שלום, ויישר כחכם על העבודה היפה.

אני בת 19, ופתאום מתעוררים לי כל מיני ספקות באמונה. זה מאד מאד מפריע לי. אולי זה בא פתאום מתוך הסתכלות אחרת על החיים- ממקום אחר שלא הייתי בו. אני מאמינה שיש אלוקים, שברא ומשגיח ויודע, כי פשוט לא יכול להיות אחרת. אבל פתאום יש לי כל מיני הרהורים- מי אמר שאנחנו באמת עושים מה שהוא רוצה? אולי הוא בכלל רוצה שנפעל בצורה שונה מהיהדות? בעיקר השאלות הן על חז"ל- מאיפה יודעים שהם צדקו באמת- הרי אנחנו מסתכלים על דעות של כל מיני חכמים אחרים, ואומרים שהם חיים בטעות? אולי עמ"י הוא בכלל לא העם הנבחר? ועוד שאלות כאלה.

משהו בי רוצה להמשיך להאמין כמו עד עכשיו, אבל מצד שני חשוב לי להגיע באמת לרצון הקב"ה.

כל הענין מפריע לי ביום יום. זה מפריע לי להתפלל במיוחד.

אני אד מקווה שתוכלו לעזור לי.

תודה רבה רבה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך.
אני שמח שאת שואלת, ושאת לא רוצה להמשיך להרגיש ולחיות עם הרגשה כזו, עם הספקות הלא נעימים ולא טובים, ואשתדל לעזור לך, אם כי ראשית רצוני לומר לך שאל תהיי לחוצה מכך, אל תתני לספקות ולשאלות האלו להחליש אותך ולהרוס לך את שמחת החיים ואת חדות היצירה וההתקדמות, שכן זה בדיוק הנסיון שאת נמצאת בו, האם למרות הספקות את תמשיכי הלאה, האם את תתגברי על הספקות ותמשיכי או שמא הספקות יצליחו להכריע אותך ח"ו.
ידוע שהיסוד של עמלק היה בכך שהוא הכניס ספק בכל דבר (עמלק בגימטריא 'ספק') והספק מקשה מאד על המשך הדרך של האדם. לכן ראשית כל אל תכנסי ליאוש, אל תפחדי מכך, אלא דעי שדבר זה הוא נקודת מוצא הרומזת לך להמשיך ולהתקדם הלאה, להמשיך ולהתחזק ולהתקדם, ולכן אל יאוש ואל פחד אלא קחי את הספקות האלו ככוח המניע אותך קדימה, לבירור וללימוד מעמיק ומתגבר, ובכך תצאי מאותם הספקות ומאותם הבירורים הרבה יותר גדולה וחזקה, הרבה יותר עמוקה באמונה שלך ובעבודת ה´ שלך. במיוחד בשלב שלך מצוי מאד שהאדם עובר שינוי, הוא עובר התפתחות במחשבה, לאחר התיכון שבו בסופו של דבר רגיל הוא לקבל את הדברים בכפית, וכעת כאשר הוא יוצא אל השלב הזה הוא יותר ויותר מתחיל לחשוב, וזה זמן מתאים מאד להתחיל להכנס לשלב חדש של בירור ולימוד, של התקדמות רוחנית ובניה אישית.

אמנם צריך לדעת שהאמונה שלנו היא לא מסופקת, אלא היא אמונה ודאית, בדברים שכתבת הדברים ברורים לנו ואין לנו כל ספק בהם. אלא שכאשר האדם מרגיש שהוא לא חזק בהם ושיש לו ספקות זה סימן שהוא צריך להתחיל ללמוד יותר את הנושאים האלו, להתחיל להבין באמת מה הם, מה משמעותם ומה הם אמורים להשפיע על האדם.

את מעלה שאלות רבות, שאלות אשר אי אפשר בפשטות לפטור אותן בתשובה קלה של כמה שורות שכן דברים אלו דורשים לימוד, דורשים בירור, וזו כעת הדרישה ממך.
בעולם של אינטרנט ומחשבים, עולם של תקשורת מהירה, ושל הווה חולף ביעף, לפעמים אנו מנסים לקבל על כל השאלות שלנו פתרונות אינסטנט ממש כמו החדשות ושאר הדברים החולפים, אך בכך אנו טועים בעצמנו, ולא רק שלא נקבל מהם את התשובות אלא שגם בסופו של דבר נישאר בלא כלום אלא רק עם הרגשה שאין תשובות.
הדרך של היהדות היתה תמיד לימוד ובירור, לימוד מתוך אחריות, מתוך התמסרות, ומתוך רצינות של התמסרות ושל הפעלת המחשבה. כאן גם כן נדרש את הדברים האלו, וכאשר השאלות עולות צריך לברר אותן.
אמנם אני יודע שלא תמיד זה קל, שלפעמים גם יש בעיה שלא יודעים כיצד להתחיל, כיצד לברר את הדברים, כיצד לענות על השאלות מתוך הלימוד הזה, איפה מוצאים את התשובות, איפה מוצאים את ההסברים למה שאנו כל כך מחפשים, ולכן התשובה שלי היא לא על מקור זה או אחר, אלא על מציאת דמות ואדם שהיא תדריך אותך, תכוון אותך אל מה שאת צריכה ואל מה שמתאים לך, אמנם לא תמיד זה קל, שכן לא תמיד האדם יודע באיזור שלו (שכן זה הכי פשוט לקשר עקבי כאשר המדריך הוא קרוב) כיצד לגשת ולמי לגשת, ולכן גם טכנית לפעמים נתקלים בקשיים, אך גם בקשיים אלו הדרך היא לא לברוח מהתמודדות אלא לחפש באמת, להבין שבכך מגיעים אל ההדרכה, בכך מגיעים אל המסלול כיצד לעלות מעלה מעלה, ולכן לשם כך צריך להתמסר. צריך ענווה להתגבר על הבושה אשר לפעמים חופפת את האדם בכך שהוא לא מוכן שידעו עליו שיש לו ספקות באמונה, הוא מעדיף להשאר אנונימי, ולעיני כל להמשיך להראות כאדם רגיל מן השורה, אך הענווה נותנת לאדם כח להיות אמיתי עם עצמו, ולבנות את עצמו באמת בצורה הנכונה הנדרשת לו.

אם את לא מכירה אדם שיעזור לך, אני ממליץ על מכון אורה לבנות בירושלים, (אינני זוכר את המספר שלהם אך אפשר בקלות למצוא) שהם רגילים בבנית מערכת לימודים כזו, וכן יש מדרשות רבות אשר בקלות תמצאי שם נשים או רבנים אשר ישמחו לעזור לך להתקדם ולפתור את הספקות.

ועוד נקודה חשובה, דעי שאת לא לבד, הספקות באמונה הן דבר אשר הרבה מאד אנשים עוברים, אלא שרבים מהם מעדיפים להעביר אותם, להתעלם מקיומם שכן הם לא רוצים להתחיל לשנות את החיים שלהם, להתחיל לברר ואולי גם מפחדים להודות בכך, ואשריך שאת התגברת על כך ופותחת את הדברים ופתיחה זו יכולה להיות עבורך תחילה של דרך בניה אם באמת תהיי אמיצה ותעמדי מאחרי הרצון לברר ולהתקדם.
יש לי כמה חברים, שהיו במסלולים אלו או אחרים, גם בחורי ישיבה, אשר הרגישו שעם הלימוד שלהם בישיבה חסר להם את הבסיס הזה, ולכן הם הלכו למכון מאיר לכמה זמן לשמוע שיעורי יסוד, לברר את הדברים בצורה יסודית והרגישו שקיבלו המון.
גם מישהי שאני מכיר, אשת חבר טוב שלי, אשר עובדת כיום במדרשה בת"א אמרה לי שהיא מרגישה על הבנות שחסר להן משהו בסיסי, משהו שיבנה אותן מהשורש, משהו שיסיר את הספקות, ובהחלט חשוב לעסוק בכך, אם כי אינני רואה כעת אפשרות להתחיל ולפתוח את הנושאים שאת הזכרת.
אאחל לך בהצלחה רבה, היי אמיצה ותראי שאת זו שתרוויחי מכך, היי חזקה ותתקדמי ותבני את עצמך, אני מאמין בך.
בברכה
יצחק


👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות