שאל את הרב

סכסוך שכנים בעמק המצלבה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 19/03/19 20:42 יב באדר ב'

שאלה

כבוד הרב שלום.

שמי ינון, אני גר בבניין משותף בראש עמק המצלבה בירושלים (סמוך לבית הנשיא), כשהבניין שמולנו בנוי יותר "למטה" לכיוון העמק (גג הבניין השכן נמצא באותו קו ראייה כמו הדירה שלי).

בבניין גרים שכנים שהחליטו להסיק את ביתם בקמין, ויצא שהארובה בגג הבניין שלהם נמצאת ממש מול חלונות הדירה שלי, במרחק אווירי של 20 מטר. אפשר לזרוק אבן ולפגוע בחלון.

בפעם הראשונה שהרחתי את העשן הזמנתי מכבי אש כי הייתי בטוח שפרצה שריפה אצל השכנים, עד כדי כך היה מסריח מעשן.

ברור כשמש שזכותם לחמם את הבית, החורף הירושלמי קר ויש להם ילדים קטנים - עם זאת, ישנן צורות רבות לחימום שאינן מזהמות את האוויר - מזגן, מפזר חום, ראדיאטור ועוד - ומה עם זכותי לא להחנק בביתי שלי?

בחורף שעבר פניתי אליהם מספר פעמים, בבקשה למצוא פתרון לבעיה, אם בהגבהת הארובה או לא יודע מה - אני לא מומחה לקמינים וכיווני עשן. התשובה הייתה "זכותנו לחמם את הבית", "אז תסגור את החלון, ממילא קר", "הכול עובד לפי התקנים".

אציין שהשכנים אינם אנשים רעים, הם נראים זוג דתי (כיפה סרוגה) נורמטיבי עם ילדים, ואני בטוח שבכל בחינה אחרת הם אנשים נעימים וטובים, פשוט לא כל כך מעניין אותם שאני נאלץ לנשום את העשן שלהם.

פניתי אליהם שוב בסתיו לפני מספר חודשים, לברר אם משהו השתנה ואולי הם פעלו לתיקון הבעיה, והשכן הבטיח לי שהוא משתמש בעץ יבש ולא תהיה השנה בעיה.

עכשיו אני עם חלונות סגורים בכל הדירה, כבר כמה חודשים, כי הריח מאוד ברור ונוכח, בכל הדירה; את החורף האחרון "ביליתי" כשאני כלוא וחנוק בביתי, 3-4 חודשים של חורף.

פניתי לעירייה - ואין תשובה, החוק הגדיר תקנות רק לעשן ממפעלים ואין מענה לעניין ארובות ביתיות, לפיכך אין פתרון חוקי לעניין.

אם יגביהו את הארובה אין בכלל הבטחה שזה עדיין לא יגיע אלי, וגם אם זה יעזור, אז זה רק יעבור להסריח את הדירה של השכנים שמעלי, שהחלונות שלהם מסודרים לאותו הכיוון....

השאלה שלי היא בריאותית - כי ברור שהעשן מזיק לבריאות, אך בעיקר הלכתית; השכנים שלי הם דתיים ולאחר שנואשתי מדיאלוג, שהם בבירור לא מעוניינים בו, ולעירייה אין פתרונות - אני פונה אליך, לברר מה יש להלכה לומר, אני משוכנע שבכל האמור ל"בין האדם לחברו" אין העניין תקין, ומקווה שדעת תורה תסייע לי לדבר על לבם למצוא פתרון שישמח את כל הצדדים.

בתודה רבה,

ינון

תשובה

שלום

אני מבין את דבריך ואת הפגיעה במשפחה. סוגיה זו די שכיחה בבתי הדין בשנים האחרונות.

על מנת לברר סוגיה כזו הנוגעת להלכות שכנים, ולדיני ממונות, יש חובה הלכתית לשמוע את שני הצדדים על בוריים, מפי שני הצדדים.

אתה מוזמן לפנות לבית הדין הרבני, ושם יחד עם שכנך להשמיע את עמדותיכם ולקבל את ההלכה.

תוכל לפנות לבית הדין שאני חבר בו, היושב בירושלים ובבית שמש, או לבית דין אחר המוסכם על שניכם.

הזמנה לבית דין רבני אינה אמירה אלימה או פוגענית כלפי שכנך, אלא להיפך, זוהי הדרך האמיתית והראויה לברר את דבר השם בסוגיה מוסרית שיש בה שני צדדים. במקום מריבה הדין יביא הכרעה וממילא מנוחה.

אפשרות נוספת היא שלא לגשת בשלב הראשון לדין תורה גמור בבית דין, אלא לפנות יחד לרב על מנת שיהווה בורר ביניכם, ואתם תקבלו עליכם מראש את מה שיכריע. אפשר לפנות אלי לפגישה משותפת באפרת, או לרב אחר שתסכימו עליו (שהינו בעל ידע בתחום הלכתי זה).

בהצלחה

כתבות נוספות