שאל את הרב

סדר פסח צמחוני

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/04/20 10:58 ז בניסן התשפ

שאלה

שלום רב,

אני אישה חילונית ולא מאמינה שנשואה לגבר דתי. עד השנה, כל ליל סדר הלכנו להורים שלו או שלי לליל הסדר, אבל השנה לאור הקורונה אני מתכוננת למצב שבו נאלץ לחגוג את ליל הסדר רק שנינו בלבד (אין לנו ילדים).

אני צמחונית ואני המבשלת היחידה בבית, ולכן החלטנו כבר כשהתחתנו שבמטבח שלנו לא יהיה בשר או דגים ואין לנו בכלל כלים בשריים.

השאלה שלי נוגעת לצלחת הסדר - אני לא רוצה לקנות כלים בשריים וגם אין לי איפה כרגע, כשכל החנויות סגורות וסכנה לצאת החוצה. מה אני יכולה לעשות עם הזרוע? האם אפשר להחליף אותה במשהו אחר? אם באמת לא נוכל להתארח אצל ההורים המבוגרים שלנו לחג, זאת בעיה ממש עבורי להכין אותה במטבח החלבי שלנו (בעיית הכשרות מתווספת לבעיה המוסרית ולהחלטה שאצלנו בבית לא חוגגים באמצעות חיות מתות, החלטה שלי שהוא מכבד כפי שאני מכבדת את המגבלות הדתיות שהוא מביא איתו לחיינו המשותפים).

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער על העיכוב בתשובה. לא את כל הדברים החשובים אני מספיק.

ראשית, מבקש להביע הערכה על קיום המשפחה המשותפת שלכם, בהתחשבות הדדית, ועל חיפוש הדרך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

עמדתי העקרונית במצבים כאלה היא שהדרך הנכונה לעבוד היא תחת הניסיון ללכת הכי רחוק שניתן – כל צד כלפי השני. הסדר שלכם לא חייב להיות בשרי, ואם הסכמתם לקיום בית צמחוני – המשיכו בכך. בד בבד, כל מה שצריך לקערת הסדר הוא משהו שיסמל את זכר לקורבן הפסח. הטוב ביותר הוא פשוט לבקש משכנים חלק בשרי קטן ממה שהם מכינים לעצמם, לעטוף את זה בשקית ניילון, ולשים על כל קערה שתחפצי, כולל קערה חלבית.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות