שאל את הרב

נטילת ידיים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 26/10/20 17:35 ח בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני קם בלילה מספר פעמים לשירותים לעשות פיפי.

האם אני חייב נטילת ידיים לאחר כל פעם, יש לציין שנטילת הידיים מעירה אותי ויותר קשה לי להירדם בנוסף אני יודע שברגע שאני נכנס למיטה אני נוגע בגוף במקומות שלא גלויים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

נטילת ידים בשחרית נאמרו בה מספר נימוקים, אבל כאן הדיון על הנוגע באברים במהלך הלילה אם צריך נטילה או לא.

השו"ע (סי' ד סעי' ג) כתב שלא יגע בידו קדם נטילה לפה ולא לחטם ולא לאזנים ולא לעינים. בפשטות דבריו נראה שכל פעם שאדם מתעורר אסור לו לגעת באברים שיש בהם נקבים (פה, חטם, אזנים ועינים) אולם האחרונים דנו האם גם בדבר שיש לו נקב אבל הנגיעה חיצונית מותרת או אסורה, כגון הנוגע בעיניו מבחוץ, וכן דנו לעניין נגיעה באמה שיש שם נקב אבל זה לא מקום נקבים שיש בו חלל. אמנם הנטיה באחרונים להחמיר ולהצריך נטילה לפני נגיעה אף באמה במקום הנקב. אבל יש להוסיף שיש אחרונים (אשל אברהם בוטשאש) שכל הדין הוא רק הקם משינה אבל תוך כדי שינה אין להקפיד בנטילת ידים לפני נגיעה באברים. מכיוון שדרכו של אדם לגעת באברים במהלך השינה ולא אסור זאת וכן אשה מניקה את בנה ונוגעת באבריו ובאבריה ולא מצריכים לטול ידים, ומכאן שאפשר להקל בניעור בלילה. עוד יש להוסיף שבימינו רוח הטומאה פוחתת, ובמקום צער גדול אפשר להקל.

על כן מי שיכול לטול ידיו לפני שרותים ולאחר מכן ראוי שיעשה, אבל מי שלא יכול לעשות נטילה אחרי אבל יכול לעשות לפני עשיית צרכים עדיף, אבל אם גם זה קשה לו יכול לעשות צרכיו ללא נטילה, אבל ישתדל לא לגעת באברים.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות