שאל את הרב

נזיקין - מצווה שהובילה לנזק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/10/20 17:42 ד בחשון התשפא

שאלה

שלום רב,

שלושה נערים גרים בשכנות בישוב קטן: שלמה, ראובן ולוי.

שלמה נוסע לשבוע לקרובי משפחה בישוב מרוחק. מאחר שמקרי פשע בישוב הם נדירים ביותר, הוא משאיר את אופניו בחצרו הפרטית לא נעולות ונגישות לכל מי שעובר ברחוב.

ראובן שיודע ששלמה נסע לכל השבוע, רואה את אופניו בחצר ומחליט על דעת עצמו "לשאול אותם" כדי להגיע למגרש המשחקים הסמוך למרכול. הוא משאיר אותם סמוך לכניסה למרכול והולך לשחק.

לוי הולך לקנות מצרכים במרכול. ביציאה הוא מבחין באופניים של שלמה. הוא שמח - בו זמנית הוא גם יוכל להשתמש בהם כדי להגיע סמוך לביתו מבלי לסחוב את המצרכים, וגם יזכה במצווה של השבת אבידה.

נסיעה באופניים עם שקיות של מצרכים תלויות על הכידון מתגלה כרעיון לא מוצלח במיוחד - לוי עושה תאונה בדרך ולאופניים נגרם נזק כספי ניכר.

כאשר שלמה חוזר לישוב ומגלה מה קרה, הוא מבקש מראובן פיצוי על זה שהוא לקח את האופניים בלי רשות. אך ראובן טוען שלא הוא שגרם את הנזק. לוי טוען שהוא בכלל ניסה לעשות לשלמה טובה, ושאם האופניים היו נשארות בכניסה למרכול יתכן שהם היו נגנבות. ולא הגיוני שיחיבו אותו בפיצוי במקרה שכזה.

מה הדין? מי צריך לשלם על תיקון האופניים?

תודה,

יוני

תשובה

שלום וברכה

קשה לפסוק בשאלה זו בלי לשמוע את הצדדים כולם.

ברם, נראה כדבר פשוט כי שלמה תובע את ראובן, וראובן חייב להחזיר לו את הגזילה שגזל. העובדה שלוי לקח מראובן - זו שאלה הנוגעת ליחסי ראובן-לוי, אך לא לגבי שלמה.

כל טוב

כתבות נוספות