שאל את הרב

משמעות הבחירה לקב"ה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 18/04/22 00:22 יז בניסן התשפב

שאלה

שלום הרב!

עלתה לי שאלה שמטרידה את מנוחתי ואשמח לשמוע את דעת הרב בעניין.

אציג תחילה את ההנחות שהעלו בי את השאלה.

מצד הידיעה האלוקית, אין הבדל כלל בין בכוח לבפועל.

כלומר, כל ההפכים ואינסוף הסיטואציות האפשריות מתקיימות בו זמנית( או מעל לזמן;) בידיעה העליונה באותה רמת ודאות.

אנו נפגשים עם חלקי מציאות שהופכים לממשיים עבורנו בעקבות הבחירות שלנו.

לדוג' אני לומדת, באותה מידה אני יכולה גם לא ללמוד.

מצד המציאות האלוקית, האינסופית אני גם לומדת וגם לא לומדת בו זמנית.

כלומר אני בחרתי לחוות את הרגע כלימוד אך ביחס לאינסוף הלימוד אינו "קיים" יותר מכל סיטואציה אפשרית אחרת.

הוא קיים יותר רק ביחס אלינו הנבראים שאנו מבדילים הבדל מהותי בין בכוח לבפועל.

אם כך הבחירות שלנו, כלומר המציאות שאנו בוחרים להתקיים בה אינן רלוונטיות או בעלות משמעות ביחס לאלוקות, לידיעה העליונה, האינסוף.

אם כך מה טעם יש בבחירות שלנו? בעבודת ה? האם כל העבודה היא בנינו לבין עצמינו?

תשובה

שלום

הנושא הוא כמובן רחב מדיי מכדי למצות אותו בתשובה כאן, והוא מצריך לימוד והעמקה באמונה, ואני מאוד ממליץ למצוא את הדרך לעשות את זה.

אני כן רוצה לגעת בשתי נקודות:

א. ביחס לדברייך על הידיעה האלוקית: מעבר לכך שאני לא בטוח שהסקת המסקנות היא מדויקת (למשל שמכך שאין הבדל אצלו בין בכוח לבפועל נובע גם שכל ההפכים וכל האפשרויות מתקיימות בו זמנית), אני חושב שהיחס הבסיסי לגבי הידיעה האלוקית צריך להיות כמו שכותב הרמב"ם בנושא של ידיעה ובחירה (סוף פרק ה' מהלכות תשובה), שכשאנחנו מדברים על ידיעה שלו, זה רק שיתוף השם, אבל באמת אין לנו שום הבנה ותפיסה מה זאת הידיעה שלו, היות ובניגוד אלינו שהמהות שלנו והידיעה שאנחנו קונים הם שני דברים שונים, הוא וידיעתו אחד, והיות ואין לנו שום תפיסה בו, אין לנו גם שום תפיסה בידיעתו.

צריך להיזהר מאוד לא להאניש את הקב"ה.

ב. ביחס למשמעות הבחירות ועבודת ה' שלנו: גם בלי השאלה שלך על הידיעה האלוקית, ישנה שאלה שכבר חז"ל שאלו אותה בצורות שונות, על המשמעות שבקיום המצוות ביחס לקב"ה.

למשל בבראשית רבה (מד,א): "וכי מה איכפת ליה להקב"ה למי ששוחט מן הצואר או מי ששוחט מן העורף? הוי לא נתנו המצות אלא לצרף בהם את הבריות".

כלומר, הכיוון הוא (רק על קצה המזלג, כי כאמור לעיל, זה נושא רחב) שהמצוות (במובן הרחב שלהם) ניתנו לנו, לא בשביל הקב"ה, אלא בשבילנו, כדי שנוכל לקנות מעלה בבחירתנו, וכדי שנוכל להיות שותפים בקידום העולם ובעילויו.

מקווה שהדברים שנכתבו כאן בתמצית עונים לפחות במשהו לשאלותייך.

בהצלחה רבה ומועדים לשמחה

כתבות נוספות