שאל את הרב

משבר עמוק בזוגיות בעקבות חזרה בשאלה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/05/19 07:31 יז באייר התשעט

שאלה

שלום רב,

אני נשואה, אמא לשניים ובהריון כרגע.

בעלי מזה תקופה ארוכה של כשנתיים-שלוש חוזר בשאלה בהדרגה, לקח לי המון זמן להבין שזה המצב כיוון שלא שיתף בתחושותיו אלא כל פעם שמתי לב שעוד מצווה נעלמת לה. היום הוא אינו מניח תפילין, לא הולך לתפילות גם לא בשבת, לא שומר נגיעה מנשים במקום העבודה שלו. כרגע הוא כן שומר שבת וכשרות. אני חייבת לציין שלא השלמתי עם המצב וזה כואב לי מאוד, אני חוששת לחינוך הילדים ויודעת שכל החינוך הדתי שלהם מונח על הכתפיים שלי. לקח לי זמן להכיל אותו, בהתחלה הייתי מאוד ביקורתית כלפיו אך הבנתי שזה לא יעזור ורק יחמיר את המצב. נסיבות החיים שלו לא הקלו עליו, אבא שלו עזב את הארץ כשהיה נער ואמא שלו נשארה עגונה, בנוסף חבריו חוזרים בשאלה גם כן ומקום העבודה שלו חילוני. השבוע קרה מקרה שממש שבר אותי. לפני כשנה גיליתי שהוא צופה בסדרה מאוד לא צנועה שיש בה סצינות עירום, מין,גילוי עריות ואלימות. אמרתי לו שעד כאן, תכנים כאלה אני לא רוצה בבית ואחרי דין ודברים בנושא קיבל את דעתי. השבוע הוא הודה, אחרי שהיו לי חשדות שהוא המשיך לראות את הסדרה. מדובר במספר רב של פרקים שהוא צפה בסתר, ובדיעבד אני מבינה למה הרבה לילות נרדם בספה בסלון. האמון שלי ממש התרסק. אני ממש מתקשה להמשיך מהנקודה הזאת. עד כמה להכיל ולוותר על הרצונות והאמונות שלי? אני רוצה בית כשר לגדל ילדים יראי שמיים אבל אני מרגישה שאין לי שותף בעניין הזה. היינו בעבר בטיפול זוגי וקבעתי לחזור שוב לפסיכולוגית. אך אני מעוניינת לשמוע גם מה ההלכה אומרת בנושא, לשמוע את נקודת המבט של הרב.

תשובה

שלום וברכה

לפני כל דבר אחר, אני מבקש לחזק אותך במסעך הקשה, בימים הלא-פשוטים שעוברים עלייך, ובדילמות הגדולות שאת ניצבת בפניהן. יהי רצון שיחונן אותנו הקב"ה בבינה ובדעת, שתנחה אותנו מה לעשות במציאות סוערת זו.

תהיה זאת עזות מצח מצידי אם אומר דברים חתוכים, שכן אני לא מכיר כלל את המציאות שלכם, אלא דרך השורות המעטות שכתבת. על כן, אכתוב ראשי פרקים בלבד, ואם תרצי להרחיב בדבר מה – אשמח מאוד.

אם תקראי את דברייך תראי שיש בהן שתי תנועות שמסעירות אותך. ראשונה בהן היא ה"בין אדם למקום", והעובדה שהוא מפר את הברית שבינינו ובין הקב"ה. הדבר מטריד מאוד, גם בשל העובדה שכל עם ישראל מחויב בברית, אך גם בשל העובדה שהברית שלך איתו הייתה חלק מהברית הזו, ויש לכך השפעה גם על הילדים. אילו זה היה הנושא הבלעדי העומד על הפרק היה נכון ביותר, בדרך כלל, למצוא את הדרך להמשיך ולחיות ביחד, בשל התשתית היסודית של שלום הבית וחשיבות הזוגיות. הייתם מוצאים את הדרך בה מחד גיסא הוא יוכל לחיות לאור תפישת עולמו, ומאידך גיסא – המרחב הציבורי של הבית היה מתנהל לאור מה שהתחתנתם על בסיסו. הילדים היו יודעים זאת – אי אפשר להסתיר דבר מהילדים, ואף על פי כן, ואולי דווקא בשל האמת והכנות שהייתם מכוננים ביניכם, זה אפילו היה מחזק את האפשרות שיבחרו בדרך דתית, אמיתית וכנה, מחויבת בשל העובדה שהם בחרו בה, וכדו'. כמובן שלא ניתן לדעת את כל זה מראש, אך זו נראית האפשרות היותר נכונה.

ברם, את חווה גם תנועה שניה והיא הפרת הברית ביניכם, על ידי צפייה באתרי פורנו, חוסר כנות ושקיפות ביניכם, שהם נוגעים בשורש הקיום הזוגי. זו התשתית של חיי הנישואין, וכאשר היא מופרת חס ושלום, קשה מאוד להמשיך. זה המקום בו בדרך כלל צריכים לעבוד עבודה ביחד, ולברר היטב את הדרכים המאפשרות את חידוש הברית ביניכם, הנאמנות, האמון, וההליכה המשותפת.

בדרך כלל (ושוב אני מדגיש, כי אני כותב ראשי פרקים, ולא תשובה ממוקדת לעולמכם) כדאי להטמיע את העובדה שאת הקשר בינו ובין הקב"ה והמצוות – רק הוא יוכל להקים מחדש, ולכן גם אין טעם של ממש לתבוע ממנו תביעות בנושא זה. יכול להיות גם שעצם העובדה שזה יהיה ברור לשניכם – יפתח את הפתח היותר גדול לנאמנות, אמון וקישור מחודש ביניכם, בנושא השני.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב וחיזוק גדול

כתבות נוספות