שאל את הרב

מצות אהבת הגר

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 25/01/22 00:10 כג בשבט התשפב

שאלה

שלום וברכה,

לפני קצת פחות משנה התקבלה אצלנו לעבודה גיורת שעובדת במחלקת מכירות תחת ניהולי.

לצערי העובדת ממש לא מצטיינת בעבודתה וגם סובלת מבעיה רצינית של שקרים וגרימת תככים בין העובדים.

בגלל המצוה המיוחדת של אהבת הגר וגם הפסוק המפורש בתורה של וגר לא תונה ולא תלחצנו, החליטו הבעלים בעצתי להתנהל איתה בכפפות של משי בתקוה שהדברים יסתדרו בסוף.

היות והבעלים סומך עלי והדברים נתונים לשיקול דעתי, אני מתייסר במצפוני על ההפסד אותו אני גורם לבעלים ולעסק על ידי התנהלותי משום שאחרי הזמן הרב שעבר והנסיון שלי, ברור לי שהיא לא מיועדת לעבודה הזאת וגם לא תצליח בה למרות המאמצים הכבירים שלי לעודד ולעזור וכו'

מצד שני אני ממש מפחד להיות לגמרי כנה עם הבעלים ולא רוצה לגרום לפיטוריה בגלל הצער שאני אגרום לגיורת בפרט שאני אהיה זה שאצטרך לפטר אותה.

אני גם מתייסר מאוד שלא תמיד הצלחתי להתאפק ולפעמים דיברתי איתה בצורה קשה ואפילו הרמתי עליה את קולי כשהיא "גנבה לקוח" מחוץ לשעות עבודתה מעובדת אחרת ותיקה ומצטיינת.

גם ככה העובדים האחרים במחלקה מאוכזבים מהיחס המפלה לטובה אותה היא מקבלת ואין ספור הסיכויים הנוספים שנותנים לה למרות שהיא בהחלט נטל על המחלקה והחברה.

במיוחד קשה לי שהיא בכלל לא מוקירה או מכירה ביחס המיוחד אותה היא מקבלת ויש לה הרבה טענות על כולם וכולם תמיד אשמים רק לא היא. היא כמובן מאשימה גם אותי שאני מפלה אותה לרעה וגורם לאי הצלחתה

למרות ההיפך הגמור כמובן.

היום בבוקר אחרי הקריאה בפרשת משפטים בשעת הגבהת הספר הסתכלתי בתוך הספר ועיני נפלו על המילים "ובניכם יתומים" שבאים כעונש על לחיצת גר. כמובן שנכנסתי לסחרורת של חרדות ואני כבר ממש לא יודע מה לעשות.

מה עושים פה ?

תודה רבה !

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

דין הונאת הגר צריך להזהר בו ולהשתדל להקפיד בו שהרי בעשרים וארבע פעם התורה ציוותה על כך. כדי לכפול לאוים וגם לידע שאין להונאות את החלשים בישיראל. אולם כל זאת שייך אם הגר לא גרם לסיבת הקטטה, עיין מנח"ח מצוה סד ד"ה ועיין) לכן אפשר לפטר את העובדת למרות שהיא גיורת, ברור שאסור להנהלה לפטר ללא ציון מה סיבת הפיטורין, אבל חלילה לא להזכיר את עובדת היותר גיורת שזה עיקר האיסור יש להתנהג עמה ככל אחד מבני ישראל אבל חלילה להזכיר במהלך הדיונים את היותה גיורת. . .

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות