שאל את הרב

מצוות סוכה בצל הסגר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/10/20 07:44 יח בתשרי התשפא

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב,

רציתי לדעת אם ישנם הקלות במצוות ישיבה בסוכה, בצל הסגר ופרסום ההודעה על קנסות למתארחים בסוכות של אחרים. אני חברת קהילת הרווקים הדתיים בתל אביב, ורובנו המוחלט גר בדירות קטנות ללא מרפסת או חצר, ורבים מאיתנו גרים לבד, כך שבדרך כלל אנחנו מתארחים אצל בעלי סוכות לארוחות החג (חברים, משפחה וכדומה).

לאור ההנחיות- רציתי לדעת אם ישנם הקלות הלכתיות בנושא. וספציפית עבור הגברים (בהנחה שאני פטורה, כאישה)- האם למשל מותר לנו לשבת בצוותא בחוץ תחת כיפת השמים לארוחת חג, על מנת לעמוד בתקנות משרד הבריאות? או האם יש פתרון מומלץ אחר לארוחות חג השנה לאלו מאיתנו ללא סוכות..?

תודה מראש, כל טוב, וחג שמח.

תשובה

שלום וברכה

אוי...

אחלק את תשובתי לשני חלקים:

על פי התקנות, אם הסוכה פתוחה יחסית, יש להתייחס אליה כאל מקום פתוח. על כן, הדבר הנכון לעשות מצד התקנות הוא למצוא סוכה שהיא יחסית פתוחה ומאווררת ואז מבחינת התקנות הכל בסדר.

ברם, התקנה הזו היא חלק מתרבות הזלזול באפשרויות ההדבקה, והושגה מסיבות פוליטיות ולא מסיבות מקצועיות, ולענ״ד גם לא מסיבות הלכתיות. הסוכות האלה מסוכנות מאוד, והם בסופו של דבר התכנסות צפופה, סגורה באופן יחסי, ולכן איני מבין כיצד הישיבה בהן כשרה מבחינה הלכתית, שנאמר ״לא תעמוד על דם רעך״.

על כן, הדבר הנכון ביותר הוא כן לבנות סוכות מאולתרות ולשבת בהן. אם אין אפשרות כזו - אזי הדין דומה למצב של ״אונס״ שאדם נתקע בלי סוכה, ואז בלית ברירה הוא אינו יושב בסוכה.

נראה לי, לא מבחינה הלכתית אלא מבחינה רוחנית, שיהיה זה לא נכון להתכנס ביחד במקום בלי סוכה, ואין לנו אלא שיאכל כל אחד בביתו ובדירתו, בעיצבון על כך שלא זכה לשבת בסוכה השנה.

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות