שאל את הרב

מצוות ישוב הארץ בשעת סכנה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/07/20 17:10 כב בתמוז התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

למדתי לאחרונה, על מצוות פרו ורבו, שבה האישה פטורה מהמצווה מכיוון שהמצווה כרוכה בסכנה ובכאב, בכך שהתורה לא מצווה עלינו מצוות שכרוכות בכאב ובסכנה.

אני גרה ביהודה ושומרון ויש את הסכנה היומיומית לפיגועים בעיקר בדרכים, בכך שאלתי- בעניין ישוב הארץ. האיך זה ייתכן שיש לנו את מצוות ישוב הארץ, כאשר ישנם הרבה סכנות בישוב ארץ ישראל בימנו? פיגועים, ירי...

האם המצווה ליישב את הארץ היא גוברת על מידת הסכנה? האם עלינו פשוט להיזהר בדרכים בהשתדלות שלנו ולקיים את מצוות ישוב כל חלקי הארץ?

שנזכה ליישב את כל הארץ בעז"ה!

תודה רבה ויום-טוב.

תשובה

שלום וברכה

הסוגיה הכואבת שאת מעלה מחייבת דיון וארוך, ואנסה לתמצת אותו בראשי פרקים. השבת כתבתי על כך ב"מקור ראשון", ואשמח אם תקראי את הדברים שם: https://www.makorrishon.co.il/judaism/244759/

אבל ראשית נעשה סדר.

א. השאלה שלך היא שאלה מצוינת, אולם היא לא מבוססת על מצוות פרו ורבו. מה שכתבת הוא אכן שיטת ה"משך חכמה" בפירושו לספר בראשית פרק ט, אולם זו בוודאי לא השיטה המקובלת, ולכן קשה להסתמך עליה לצורך השאלה, שהיא נכונה בפני עצמה.

ב. מעצם מהותו, ישוב ארץ ישראל הוא מסוכן, ויש בו סכנת נפשות. זה לאוו דווקא ביהודה ושומרון. כלפי מדינת ישראל מכוונים בכל רגע נתון עשרות אלפי טילים, וזו רק דוגמה אחת. על כן, עצם קיומו של סיכון מחייב אמנם דיון על הגבולות, אבל הוא לא מביא למסקנה מיידית שהדבר אסור (ראי במאמר דלעיל – יש סיכון לצאת החוצה בקורונה, אך זה לא גורר איסור מוחלט).

ג. גם לזה יש גבולות, שהלוא לא נצטווינו לדפוק את הראש בקיר, ולא להצליח לקיים ישוב סדיר. ב"ה, אנו לא נמצאים עכשיו אפילו קרוב לגבולות האלה, ועל כן זו זכות ענקית לגור בארץ ישראל וליישבה, ואם זו מצווה שלא נעשית מספיק על ידי אחרים, כמו התיישבות ביש"ע – זו זכות גדולה יותר.

אבל, את לא חייבת לחיות בחרדה מתמדת. מצוות ישוב ארץ ישראל מתקיימת גם במרכז הארץ, וגם שם יש שליחויות רבות לטובת האומה, ולטובת ישוב הארץ. אם באופן אישי החיים קשים לך ואת באימה ופחד – מותר לך לשקול את האפשרות לעשות דברים אחרים.

האם קבלת תשובה לשאלתך ?

כל טוב

כתבות נוספות