סגור

מסכת מכות דף יב עמוד ב'

שלום, בלימוד הגמרא במכות דף יב עמוד ב הסתבכתי בהבנה איך תירוצו של רבא עונה לשאלת הגמרא בתחילת העמוד "אימור דשמעת ליה לרבי גבי מעשר לחומרא". אשמח לעזרה.

תוכן התשובה:

שלום שי,

אשריך על הרצון לעמוד על דברי תורה!

שאלת הגמרא היא כיצד אנו מתרצים קודם לכן שר' יהודה הולך אחר הנוף בעיר מקלט. שהרי, אם הולכים אחר נוף העץ ולא אחר עיקרו (הגזע וכדומה), ייתכן מצב בו הרוצח בשגגה עומד בתוך עיר המקלט על עיקר העץ, ובגלל שהנוף של העץ מחוץ לעיר, אז גואל הדם יכול להורגו. ואם כן נמצא שניתן להרוג רוצח בשגגה גם כאשר הוא עומד בתוך תחום העיר מקלט. דבר זה מנוגד לאיסור לפגוע ברוצח בשגגה כאשר הוא בתחום עיר המקלט.

ולכן מתרץ רבא, מדובר במצב בו הרוצח בשוגג נמצא מחוץ לעיר המקלט אבל תחת נוף העץ העומד בתוך עיר המקלט. אם גואל הדם נמצא מחוץ לעיר גם הוא והורג אותו מרחוק על ידי חצים וכדומה, נמצא שהורג רוצח בשגגה לא היה בתוך עיר המקלט ולא חלה עליו הגנת העיר מקלט ועל זה גם חכמים וגם ר' יהודה מסכימים.

אלא שכוונת הגמרא שר' יהודה פוסק שהולכים אחר נוף העץ אף כאשר גואל אדם נכנס לעיר ומטפס על עיקר העץ והורג את הרוצח בשוגג בנוף העץ הנמצא מחוץ לעיר אף על פי שעיקרו בתוך העיר.

לר' יהודה מכיוון שהולכים אחר הנוף, לא חלה על הרוצח בשוגג הגנת העיר מקלט, ובכך התכוון שהולכים אחר הנוף. ולחכמים שסוברים שבכל מקרה הולכים אחר התחום בלא קשר לעיקר ונוף העץ נמצא שגואל הדם נמצא בעיר מקלט וחלה על הרוצח הגנת עיר המקלט.

ואין כאן קולא לדעת ר' יהודה בספק דאורייתא מכיוון שמדובר כאן ברשות בפני עצמה מחוץ לעיר.

מקווים שהצלחנו לסייע.

עלה והצלח בלימוד התורה החשוב!

התשובה התקבלה מרבני בית הלל, הנהגה תורנית קשובה
ד באלול התשעח
,
15 באוגוסט, 2018
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר