שאל את הרב

מנהגי תפילה

חדשות כיפה רבני כושרות 22/07/19 17:14 יט בתמוז התשעט

שאלה

צהרים טובים!

אני סובל ממיגרנות, ולכן מתפלל את תפילת שחרית יחסית מאוחר (לפעמים ב10, לפעמים 9 ולפעמים בחצות תוך שאני קורא שמע בזמנה לפני).

הסיבה לכך היא שאני לא רוצה לאמץ את מיתרי הקול ישר בבוקר, אני מעדיף לשתות קודם משקה חם, לתת למוח "לעבוד בצורה טובה" ואז להתפלל את התפילה, שכן היא מאמצת את מיתרי הקול ועלולה לגרום לכאב ראש.

מספר שאלות:

1. מה עדיף? להתפלל שחרית ישר כשקמים בבוקר תוך הזזת השפתיים בלא הוצאת קול (למעט שמע) , או להתפלל עם הוצאת הקול בזמן מאוחר יותר.

2. אדם אשר ממהר, האם עדיף שיקרא את ובא לציון גואל או את שיר של יום?

3. האם ניתן לומר תחנונים מהלב במקום הנוסח הרשום?

4. לפני שקם מנהג פסוקי דזמרה, האם נהגו לומר "אשרי" לפני שחרית, או רק לאחר שחרית בחלק שהוא נמצא כיום?

5. לפני ראש חודש קוראים את "שער הרחמים" ואת "ברכי נפשי", לפני שבת קוראים את "קבלת שבת". האם הם חלק מתפילת הערבית? או שצריך לקרוא אותם עם שקיעת החמה? לדוגמה אני מתפלל הרבה פעמים יחיד בראש חודש ובשבת ואני לא יודע אם לקרוא אותם בשקיעה או בתפילת ערבית (יוצא לפעמים שאני מתפלל בראש חודש ב2 בלילה, אז לא יודע אם נדרשתי לקרוא את שער הרחמים בשקיעה או לפני הערבית עצמה).

6. האם ניתן לקרוא את שיר של יום \ מזמור מיוחד לחג בתוך חטיבת פסוקי דזמרה ולפני ברכות קריאת שמע.

תודה רבה!

תשובה

יישר כח על הרצון והכוונה בתפילה

1. ישנה חובה להתפלל בזמן תפילה, גם אם זה בשקט, וגם אם פחות בכוונה.

2. קדושה דסידרא (ובא לציון) משמעותית יותר, ואת שיר של יום ישלים בהמשך היום.

3. בנוסח שקבעו חכמים יש ענינים עליונים, ואין לנו לנטות ממנו ימין ושמאל. בנוסף נוסח התפילה נשמר במשך מאות דורות ואיחד סביבו את עם ישראל, לא כל כך בקלות מוותרים עליו בשביל תחנונים אישיים. אפשר כמובן להוסיף על גביו.

4. לא הבנתי מה הכוונה בחלק שהוא נמצא היום, חכמים תיקנו אשרי בפסוקי דזימרא, ואף קבעו שהוא מן המזמורים החשובים שאין לדלג עליהם גם כשממהרים.

5. המזמורים הללו אינם שייכים לערבית אלא לכניסת השבת וראש חודש, אפשר גם לאומרם בנפרד.

6. אנו מברכים לפני פסוקי דזימרא (ברוך שאמר) ולאחריהם (ישתבח) ולכן באמצע אין רשות להוסיף מזמורים מדעתנו (לכן גם את המזמורים בשבת הוסיפו לפני ברוך שאמר). אפשר להוסיף לפני ברוך שאמר כמה מזמורים שרוצים.

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות