שאל את הרב

מיניות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 19/07/19 06:41 טז בתמוז התשעט

שאלה

שלום הרב,

יש שאלה שממש מעסיקה אותי בנוגע למיניות אצל נשים. ידוע שגברים מכירים את הגוף שלהם וחווים איתו התמודדויות אך גם היכרות עם מקום של העונג המיני. בנות לא מודעות לנושא בשום צורה אולי רק קצת בצורה של הווסת וגם זה ממקום לא שלם ונגעל אפילו. אני יודעת שיש את המקום בהלכה של זרע לבטלה והאיסור על כך, אבל מה תשובת ההלכה לגבי בנות, האם מותר לבת לגרום לעצמה עונג מיני ע"י מגע בגופה. סתם שאלהשמסקרנת אותי בעקבות דיבור עם חברה חילוניה שטענה וני חושבת שבצדק, שהרבה נשים מגיעות חרדות ודוגות לקראת מגע פיזי אחרי החתונה בעקבות חוסר היכרות עם גופן ועם המקום המיני בכללותו הרי הבנים חיים ומתמודדים עם זה ואישה הרבה פחות. תודה רבה.

תשובה

שלום.

שאלת שאלה טובה מאוד.

לפי הידוע לי, בניגוד לגבר, אין לאישה איסור לענג את עצמה כפי שתיארת. אמנם להשתעבד לדבר הזה ולהתעסק עימו בצורה מרובה, בוודאי איננו דבר טוב, כמו שכל עיסוק מוגבר בענייני העונג של הגוף איננו רצוי, גם אם אין בו איסור מפורש (למשל אכילה מופרזת של מתוקים וכיוצא בזה), כיון שהאדם משפיל עצמו ומגביר את החומריות שלו על פני הרוחניות. כמובן שאיננו נוצרים ולא רואים בגוף של האדם ובנטיותיו שטן, אלא אנחנו מתאמצים לשלוט על הנטיות (ולא להיות נשלטים על ידיהן), לעדן אותן ולתת להן מקום באופן ובזמן הראוי. ביחס לאוכל למשל, יש אכילה של צורך (כמו שכותב הרמב"ם לבחור במועיל ולא בערב), ויש אכילה של עונג בקדושה (סעודות שבת, קורבנות ועוד). וכך גם ביחס לנטייה המינית, היא אמורה להופיע במקום ובזמן הנכונים, כלומר בחיי הזוגיות, ואז בהחלט יש מקום חיובי מאוד גם לעונג שבה (ומצווה על האיש לענג את אשתו), וצריך לשאוף תמיד לעלות למדריגות הקדושה.

לגבי מה שכתבת על ההגעה לחתונה, אני מניח שיש אמת במה שאת כותבת, אבל למיטב ידיעתי היום זה כבר אחרת, ובהדרכות לקראת חתונה מדברים על כך (אני מניח שלא כולן).

אני חושב שגם נכתב על הנושא הזה לא מעט, למשל בספרים של נעמי וולפסון, ואולי גם בספר של הרב יהושע והרבנית נעמי שפירא על התמודדויות של בנות (אני לא זוכר כרגע איך קוראים לו).

אני מניח שיש עוד כאלה שעוסקות בנושא, רק לשים לב שזה נעשה מתוך יראת שמים ובצניעות ובדרכים הנכונות.

מקווה שסייעתי.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות