שאל את הרב

מזלות לפי ההלכה והיהדות: האם יש להם השפעה עלינו? מותר להאמין בהם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/07/20 20:35 כט בתמוז התשפ

שאלה

האם באמת למזלות יש השפעה על החיים ?

כלומר ההורוסקופ הוא נכון ובאמת קובע ויש בזה דברים נכונים או שזה סתם המצאה ...ובכלל מותר להאמין בזה ?

תשובה

שלום מיכל.

שאלה מעניינת ויפה מאוד שאלת. אנסה לסכם את השאלה. האם ישנם כוחות גדולים במציאות שאנחנו לא מבינים אותם? והאם לנו יש יחס כלפיהם?

כבר בתנ"ך אנחנו יכולים לראות שהיו כוחות מיוחדים לאנשים מסוימים שאינם בתוך תחומי עם ישראל. לדוגמא כמו בלעם שהיה מתנבא בלילה. בעלת האוב שהעלתה את שמואל בשביל שאול, או אפילו קוסמי מצרים שיעצו לפרעה בעת שיעבוד מצרים את ישראל. אם כן נראה שבאמת היו כוחות גדולים שאינם כשרים על פי היהדות. לכן גם יש מצווה מפורשת בתורה לא להחיות כל מכשפה. אין הכוונה לאדם שעושה טריק כמו בימינו, אלא יותר לאדם שיכול ע"י שימוש בדרכים לא טהורות לשנות דברים במציאות.

כדי לענות על השאלה מה היחס שלנו לכוחות הללו ננסה לעיין בסיפור מהגמרא. לר' עקיבא, לילה לפני חתונת בתו, באו חוזים בכוכבים ואמרו לו "בלילה לאחר החתונה, בתך תמות מנחש". בלילה עצמו לאחר החתונה שמה הבת את סיכת ראשה במקומה, וכשהוציאה אותה בבוקר, נמשך אחריה נחש שננעצה בעינו הסיכה. שאל אותה ר' עקיבא, "האם עשית דבר טוב, בתי?" ענתה לו בתו: "כן, בחתונה הגיע עני וביקש אוכל אבל אף אחד לא שם לב אליו מלבדי, לכן נתתי לו את המנה שלי"...

מסיפור זה אנחנו יכולים ללמוד המון, אבל לענייננו חשוב דווקא התייחסות ר' עקיבא לדברי החוזים בכוכבים. אפשר לראות שהחוזים בכוכבים צדקו. באמת היה נחש שעמד להרוג את ביתו. אמנם ר עקיבא לא עושה דבר כדי לשנות את זה. הוא לא מזהיר את בתו וגם לא עושה חיפוש או מתפלל.

אם כן אנחנו יכולים לראות שהכוחות הללו אינם ודאיים. הכוחות הללו רק מציגים פוטנציאל אפשרי למציאות מסוימת. ובדיוק כמו שהנחש יכל להרוג את בתו של ר' עקיבא, כך יכלה גם בתו לעשות חסד ועל ידי זה להינצל. היחס של ר' עקיבא לסיפור הוא הדרכה בשבילנו. אין לנו צורך להקשיב להם. החיים שלנו בידינו. וגם אם יש סיכוי שהם צודקים, בכוחנו לשנות את המציאות שתהיה טובה יותר. ההתייחסות לגורל קבוע מראש זו אינה הסתכלות יהודית. לכן אנחנו אומרים, הכל ידוע אבל הרשות נתונה. יש בידינו את חופש הבחירה. מצד אחד החופש הזה הוא כח, ומצד שני הוא נושא בקרבו אחריות גדולה לחיינו שלנו.

שנזכה לגדול מתוך מקום של אחריות אמתית על חיינו.

ישר כח על השאלה היפה.

איתן

כתבות נוספות