שאל את הרב

מוסריות בשימוש כסף מהרווחה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/05/22 07:29 כב באייר התשפב

שאלה

שלום הרב,

יש לנו זכאות שעות לסייעת מהרווחה עבור ילדנו. אנחנו רוצים שתרוויח יותר משכר מינימום. האם מותר לסייעת לדווח יותר שעות על עבודתה כדי להרוויח יותר? אנחנו לא מנצלים את כל השעות וזה שעות שמגיעות לנו האם ניתן שהסייעת תדווח על כל שעות הזכאות גם שלא עבדה בהם ולא ניצלנו אותם ותחזיר לנו את הכסף כדי לכסות טיפולים ושעות שניתנות באופן פרטי לא על ידי המסייעת? בסופו של דבר יש לנו זכאות ואנחנו ממנים מכיסנו טיפולים ושעות במסגרות אחרות באופן פרטי. הכסף כולו ילך להוצאות על עזרה תמיכה בילד רק לא באופן של סייעת כפי שמוצהר. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

זו סוגיה סבוכה, אף על פי שהיא נראית פשוטה.

לכאורה התשובה היא "לא". אסור לדווח דיווחי שקר. המטרה שלכם היא אכן טובה מאוד, וטוב שהיא תקבל שכר יותר גבוה משכר מינימום; לא זו בלבד, אלא שבהמשך אמרתם שהכסף ישמש לטיפולים שאתם זקוקים לזה וכדו'. ברם, ביסודו של דבר זה שקר שאסור.

ולמה יש מקום להתלבט ? כי השאלה היא האם המערכת בנויה על דיווחי שקר שכאלה, פיקטיביים, כפי שאנחנו מוצאים במקומות אחרים, ולמעשה "צדיק ורע לו". אינני מתכוון לטיעון "כולם משקרים", שהוא דומה לטיעון "כולם מחללים שבת" שבוודאי אינו לגיטימי, אלא לכך שלמערכת הרווחה באמת לא איכפת האם הכסף מגיע בדרך זו או בדרך אחרת. אני לא מכיר את המציאות, אולם נראה לי כי אין להסתכל על זה כך, אלא על קביעה מה מגיע ומה לא מגיע, ובמה הציבור משתתף ובמה לא.

על כן, נראה כי הדבר אסור.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות