שאל את הרב

מהותה של הסוכה - קדושה או לא ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/09/18 09:18 יז בתשרי התשעט

שאלה

שלום

האם סוכה קדושה? אם היא קדושה למה מותר לעשות בה תשמיש המיטה, לאכול ועוד דברים שאסורים במקומות קדושים אחרים, ואם היא אינה קדושה למה אסור להשתמש בדפנות בסכך או אפילו בקישוטים?

תודה

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה.

זהו אחד הדיונים שנמצאים בהקשרים רבים בהלכה, כולל במשנה ברורה, ויש לכך היבטים שונים.

נקודת המוצא היא שהסוכה קדושה, ושיש לה דמיון למקום קדוש. אחד המקומות בגמרא המבליט עניין זה הוא איסור עצי סוכה (מוקצה) הנלמד מחגיגה, ויש עוד, כגון הגמרא בסוכה ה ע"א על גובה הסוכה והקשר לירידת שכינה וכדו'.

בד בבד, המצווה היא "תשבו כעין תדורו", ובבתים שלנו אנו עושים גם דברים שאינם של קדושה. לפיכך יש צורך לקבוע מהו היחס בין שני העניינים האלה, וכאמור - מדובר בדיונים רבים בהלכה, כגון דיבורי חול בסוכה וכדו'.

הדיון על תשמיש המיטה הוא מורכב יותר, שכן ההנחה בשאלה היא שתשמיש המיטה מנוגד לקדושה, אבל הנחה זו עצמה צריכה בירור, שכן "כל מקום שאתה מוצא גדר ערווה - אתה מוצא קדושה", ואם כן אפשר שכלל אין לראות בו דבר שאינו של קדושה, אלא תחום שצדיקים ילכו בו לקדושה, ופושעים ייכשלו בו.

הדבר נכון גם לגבי אכילה. בהר הבית עצמו היו אוכלים קודשים בטהרה, דבר המלמד כי נקודת המוצא של השאלה, כאילו אכילה בהכרח אינה קשורה לקדושה צריכה בירור. גם כאן, אכילה יכולה להיות חלק מקדושה ואכילה יכולה להיות חלק מזלילה וסביאה.

לאמור: הסוכה היא קדושת החיבור שבין החיים ובין הקודש, ועל כן היא ראויה לדברים שמחברים, ואסורה באותם תחומים שאין בהם חיבור לקודש, ואלו הדברים שאסור להכניסם לסוכה. היא גם מהווה הזדמנות מצוינת, כאמור, לבחון מהו היחס להרבה מאוד תחומים של עז החיים הטבעיים, ושל חיבורם לקודש, כגון הדוגמאות שהבאת בשאלה.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות