שאל את הרב

גט

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 25/06/22 23:24 כו בסיון התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני לומדת למבחן באזרחות וחלק מהחומר היה על נישואין וגירושין בבתי דין רבניים, לפי הבנתי לפי היהדות אישה יכולה לקבל גט רק על ידי בעלה, כלומר אין לה אפשרות להתגרש ממנו ללא הסכמתו, הוא היחיד שרשאי לתת את הגט.

השאלה שרציתי לשאול היא למה לפי התורה הגט חייב להיות רק דרך הגבר? אם האישה מאוד סובלת ובכל זאת בעלה לא נותן לה גט, מה שקורה הרבה פעמים, איך זה הגיוני שהיא תמשיך להיות ״בבעלותו״ ולהיות אישתו בלי אפשרות להנשא למישהו אחר? למה זה משהו שרק הגבר יכול לקבוע שפעמים רבות מאוד פוגע בנשים.

אני בטוחה שיש הסבר הגיוני לפי התורה ובטוחה שאין שום כוונה בפגיעה של אף אחד, אבל לא הצלחתי למצוא את הסיבה לכך

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

מוסד הנישואין ביהדות איננו שייך למושגי הבעלות אלא למושגי הקדושה. בחתונה אנו מברכים "מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין" זה לא שיח של בעלויות אלא של קדושה. על כן השאלה היא הלכתית. בתורה כתוב שהאיש מגרש את האישה, אבל ההלכה פסקה שאם האשה מסרבת לקבל את הגט אי אפשר לכפות אותה לקבל גט, אלא אם היו מקרי זנות וכדו' אבל בגירושים רגילים האישה יכולה לסרב לקבל גט ואין אפשרות לכפות את האישה. היום יש כמעט שוויון בין גברים שלא רוצים לגרש את הנשים למספר הנשים שלא רוצות לקבל את הגט. כך שזאת איננה שאלה של בעלות אלא שאלה כיצד מפרקים מוסד שבנוי על קדושה. לצורך זה צריך את האיש ואת האישה ושניהם צריכים להסכים לגרושין, אם אחד הצדדים לא רוצה אי אפשר להתגרש.

הנושא ארוך וכתבתי בקיצור.

שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות