שאל את הרב

לפני עיוור- נתינת פרט זיהוי לשוטר בשבת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 27/09/20 08:59 ט בתשרי התשפא

שאלה

שלום,

בימים אלה יש אכיפה מוגברת של כוחות המשטרה ובאופן אישי כשאני הולך לבד ברחוב בשבת אני מעדיף לנשום אוויר צח, כי מאוד לא נוח לי עם המסיכה ואני לא מתכוון לעטות מסכה כשאני לגמרי לבד.

פשוט ראיתי מחקרים מדעיים שטוענים לחוסר יעילות של המסכה ובתחילת המשבר חלק מאנשי משרד הבריאות וכד' אמרו כך... כמובן שזה רק כשאני לבד, ליד אנשים אני לוקח באפשרות שזה כן עוזר ומכבד אבל כשאני לבד אני לא רואה בכך צורך.

בשבת ראש השנה עצרה לידי ניידת בבקשה שאשים מסכה ושאתן פרטים מזהים, ובאותו רגע פרח מזכרוני העניין של לפני עיוור לא תתן מכשול ונתתי פרטים למרות שהשוטר הקיש אותם אצלו במכשיר... האם עברתי באסור ואיך עליי להתנהג אם יהיה לי ניסיון כזה שוב?

בברכת גמר חתימה טובה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אתה צריך להסביר לשוטר שהיום שבת ולא כותבים, אבל אם הוא מתעקש לכתוב אתה יכול לתת לו תעודת זהות שיעשה מה שרוצה עם התעודה. עדיף לתת את התעודה שיעשה כרצונו ולא שיסיעו אותך בעל כרחך.

על כל מה שאדם עושה הוא צריך לחזור בתשובה, ולכן על המקרה שהיה לא עברת איסור מכיוון שהוא תובע את הדבר ועושה כרצונו, אתה לא אומר לו לכתוב, אלא הוא כותב מכיוון שהוא חושב שזה מאד חשוב ואולי הוא מציל את עם ישראל. לכן לגביך אין איסור במסירת השם, אבל ראוי ביוה"כ להזכיר זאת באחד הוידויים בלחש.

חתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

חתימה טובה

כתבות נוספות