שאל את הרב

למה בעצם צריך ללבוש בגדים צנועים? רק בגלל הבנים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/09/19 03:11 יט באלול התשעט

שאלה

כבר הרבה זמן שאני שואלת את עצמי למה צריך להתלבש צנוע? התשובות שענו לי עד עכשיו לא סיפקו אותי. אני פשוט לא מבינה למה צריך להתלבש צנוע? מה הבעיה ללבוש חצאית קצרה וחולצה קצרה עם גופיה? למה אני אמורה ללבוש צנוע כי לבנים קשה להתאפק?

תשובה

שלום יקרה,

את מעלה שאלה שרבות שאלו עליה ואני מסכימה איתך שקשה למצוא סיבה מספקת לסוגיית הצניעות בלבוש. כמובן אנסה לענות לך עליה אבל אנא ממך המשיכי ללמוד ולחקור את הסוגיה עד שתתיישב על ליבך. ממליצה לך לחפש מאמרים בנושא ברשת, גם באתר שלנו וגם באתר כיפה (החיפוש שם קל יותר) וכן לעיין בספרים "כותנות אור" שמאגד מאמרים בנושא הצניעות ובספר "תשוב תחייני" של הרב יהושע שפירא.

עכשיו תגידי: את מבינה למה אסור ללבוש שעטנז? או למה אסור לברור בשבת פסולת מאוכל? אני לא מבינה ובכל זאת אני משתדלת לא לברור בשבת, למרות שזה מקשה עליי במקרים מסוימים. יש עניין גדול שנקיים מצוות מתוך הבנה וחיבור אליהן, אך יש עניין ראשוני שהוא קבלת עול מלכות שמיים - או במקרה הזה אמונת חכמים - שלפיו עליי לקיים דבר מתוך אמונה שלמה שזהו רצון ה' ותפקידי בעולם הוא לקיים את הרצון הזה. עשייה מתוך יראה אינה עשייה בגלל העונש, אלא עשייה בעקבות הבנת גודל האדם או היישות שמצווה אותי. גם לעשייה זו מייראה יש מקום רחב בעבודת ה' ובמקרים שהאהבה לא נמצאת, ראוי וצריך לפעול כך, לעשות בעקבות הבנת גודל המְצַוֶוה. אתלבש בצניעות לא מפני הפחד שאיענש בגלל חוסר צניעות, אלא מפני שאני מבינה שיש כאן יישות גדולה שמצווה אותי דבר גדול ואני רוצה להתבטל אליה. על כן, גם אם אני לא מבינה למה עליי ללבוש שרוול עד המרפק, אני רוצה לקיים את דבר ה' הנגלה דרך החכמים. יש בזה ערך עצום בעבודת ה'. לא סתם הניסיון הקשה ביותר של אברהם, עקדת יצחק, בחן את הנקודה הזו, עשייה גם בלי הבנת המעשה.

עשייה מיראה אינה סותרת את הניסיון להבין ולהגיע לעשייה מהבנה. לכן אנסה להסביר מעט על הצניעות. הצניעות בלבוש היא רק חלק מהערך החשוב שנקרא צניעות. צניעות היא הסתרת החיצוניות כדי שהפנימיות תתגלה. אנחנו חיים בעולם חיצוני ורוב ההופעות שלנו בעולם הן חיצוניות, אך מובן שברצוננו לחשוף את פנימיותנו. כל אדם רוצה שיכירו גם את הטוב שבו ולא רק את החיצוניות שבו. על כן, נדרש מאיתנו לכסות מעט מהחיצונית כדי שאותו טוב פנימי יתגלה במציאות. בדרך כלל אדם שרוצה שיתרכזו בדבר מסוים בו, הוא מבליט את אותו דבר. האם את רוצה שיתרכזו בגוף שלך או במידות הטובות שבך?

עוד נקודה למחשבה היא שנשים מכובדות מתלבשות בצניעות יתרה בפרהסיה. למשל, מלאניה טראמפ, אשתו של דונלד טראמפ, ושרה נתניהו. לא זכור לי שראיתי תמונה של שתיהן בגופיה או בחולצה מאוד קצרה וגם לא במכנסיים קצרים. כך לדעתי גם יתר חברות הכנסת בישראל. כנראה, חשוב להן להדגיש משהו אחר מהגוף שלהן, או לחילופין הן רוצות שלא יתרכזו רק בזה. ואולי יש לנו מה ללמוד מזה...

אם קשה לך מעשית להתלבש בצניעות, כדאי שתחשבי מאיפה הקושי הזה נובע. אם הוא מגיע מהמחשבה שצנוע הוא לא יפה, אז כדאי שתשקיעי בלבוש צנוע, מחמיא לך, שאת אוהבת ושתאהבי את המראה שלך בו. יש היום הרבה סטייליסטיות דתיות שאפשר להיעזר בחומרים שלהן ברשת או להתייעץ איתן אישית. אם זה דבר שאת דווקא רוצה להראות, כדאי לחשוב למה את רוצה להראות אותו ומה יהיה מענה ראוי לרצון הזה. יכול להיות שהרצון נובע מסיבות אחרות וכאן עלייך לבדוק בעצמך איך נכון "לטפל" ברצון הזה. את תמיד יכולה לכתוב אלינו שוב ולדייק את הקושי שלך בצניעות.

בעניין האיפוק של הבנים - תוכלי לקרוא בהרחבה בתשובה הבאה:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=936875

מאחלת לך שתראי בכל דבר את הפנימיות שבו, ובעיקר בעצמך.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות