שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 10/04/07 12:56 כב בניסן התשסז

שאלה

שמעתי שיחה בין אמא שלי לסבא שלי והם דיברו על שני נושאים:

1. בשר חזיר. הם אמרו שכל מקום שבו מוכרים בשר חזיר לא כתוב "בשר חזיר" אלא "בשר אחר" או כל מיני דברים אחרים, אבל לא "בשר חזיר" בפירוש. וזה מטעה אנשים שלא יודעים ש"בשר אחר" זה "בשר חזיר". ובאמת מעניין אותי לדעת: למה זה כך?

2. חומרי ניקיון כשרים לפסח. חומרי ניקוי הרי לא צריכים הכשר לפסח אבל בכל זאת רבנים נותנים הכשר. מרבית האנשים לא יודעים שאין צורך בהכשר בשבילם והם זורקים את חומרי הניקיון שלא כשרים לפסח וקונים חדשים. לאנשים זה גורם הפסד כספי ואילו לרבנים רווח כספי. למה ,למרות שלא צריך הכשר לדברים שלא ראויים למאכל כלב, נותנים הכשר כשהרבנים יודעים שזה גזל דעת? - תמר

תשובה

1.בגלל הקונוטציה השלילית של בשר החזיר, יהודים נמנעו לא רק מאכילתו, אלא אפילו מהזכרת שמו, וקראו לו "דבר אחר". בתי עסק המוכרים בשר חזיר מודעים לרגישות לבשר החזיר, ולכן מעדיפים, משיקולים מסחריים, לא לפרסם את דבר תכולת בשר החזיר במוצריהם. מי שאיננו רוצה להכשל באכילת בשר שאיננו כשר, יקפיד לחפש מוצרים עם חותמת כשרות אמינה.
2.נכון הדבר שחומרי ניקוי בעצם אינם צריכים להיות כשרים לפסח, אך מצד שני, גם המקפידים על מוצרי נקיקוי כשרים לפסח אינם צריכים לזרוק את המוצרים בהם השתמשו כל השנה ואין עליהם תווית הכשר לפסח.

כתבות נוספות