שאל את הרב

ליל הסדר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/03/19 06:23 ל באדר א'

שאלה

1. אין לי כח לכל המגיד הארוך בליל הסדר, ולכן אני רוצה לעשות קדש עד יחץ, לדלג על מגיד, לעשות רחצה עד שולחן עורך, לסיים את הסעודה לדלג על הלל לצפון ולשיר את השירים שבסוף, ואחרי כן מי שרוצה ישלים את המגיד והלל, וכך אני והילדים שלי חווינו את העיקר של ליל הסדר, עם כל הסימנים, וגם סיימנו בשעה נורמלית. הילדים שלי הם קטנים- הגדול בגיל 7 ואין להם כח לכל המגיד והלל הארוך, וגם אין לו משמעות עבורם. האם מותר לעשות את זה?

2. ההורים שלי רוצים מעצמם לעשות את הסדר בצורה מסורתית, אבל אני אומר להם שאנו רוצים לעשות כך, האם מותר להם גם לעשות איתנו בצורה הזו את ליל הסדר?

3 יש לי סבתא מאוד מבוגרת, שחשוב שתהיה עמנו בליל הסדר, ואין מקום עבורה בבית של ההורים, האם מותר לארגן שמונית עם גוי תיקח אותה בסוף ליל הסדר לבית שלה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ליל הסדר צריך להיות מותאם לילדים. לילדים יש כוח לעשות דברים שמעניינים אותם, ואפשר להפוך את ליל הסדר למשמעותי. ובד בבד, אתה צודק שניתן לקצר אותו כשזה חיוני. אבל בשל העובדה שעיקר מהותו של ליל הסדר הוא ה"מגיד", שכן כל מה שמסביב נוצר כדי שסיפור יציאת מצרים יהיה במרכז – לעשות את הכל ולדלג על המגיד הוא היפוכו של ליל הסדר.

מה כדאי אפוא לעשות ?

כדאי להתכונן. יש אין ספור אתרים ברשת שמציעים את הדרך להפוך את ה"מגיד" למשמעותי יותר עבור הילדים. להכין משהו שאכן יהווה לגביהם דבר מה משמעותי. ואז לקצר את המגיד, לומר "עבדים היינו", "מה נשתנה", לספר את הסיפור עם ההכנות שעשית לקראת ליל הסדר, לדלג ל"פסח מצה ומרור", ומשם עד לשולחן עורך.

ככה עושים נכון, וכך גם ההורים שלך יכולים להיות חלק מהעניין.

לגבי הסבתא – אם מכינים את הנהג מראש וכדו' – כן.

כל טוב וליל סדר מוצלח ומרומם

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות