שאל את הרב

לגבי שמשון.

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/02/19 22:00 כז בשבט התשעט

שאלה

שלום לרב.

שתי שאלות לי לגבי מימדיו הפיזיים של שמשון. בכמה מקורות, נתקלתי בטענה כי רוחב כתפיו היה שישים אמה (לפחות!). במקורות אחרים נתקלתי בטענה כי היה גוץ גיבן וצולע.

שאלה 1: אם שתי הטענות נכונות, מה היה המבנה של שמשון? האם היה בגובה של מטר וברוחב של שלושים? זה נשמע הזוי ולא אנושי בעליל.

שאלה 2: גם אם נעזוב את ההתנגשות בין הטענות, ונניח ששמשון פשוט היה ענק, זה עדיין מבלבל הרבה דברים. איך זה שכולם מסביבו, פלשתים וישראל, מתייחסים אליו כאל אדם רגיל כשהם פוגשים בו - עד כדי כריתת קשרי נישואין, יציאה לבילוי והתערבויות? איך הוא נכנס לבית, או ישן עם דלילה במיטה, או הולך בפרדס? חשוב מאלה - למה הוא נפעם מהרג האריה? איך בנאדם ברוחב שלושים מטר רואה בהרג אריה פעולה משמעותית, שראויה למחשבה או לתחושת התעלות? הרי זה כמו לבעוט בעכבר.

לסיכום, מקריאת התנ"ך קשה מאוד שלא לראות את שמשון כאדם שנראה כבן אנוש רגיל אך כוחו עצום ועל-אנושי. כל הצורה בה הוא מתפקד בצרחב הפיזי וכל היחס של העולם כלפיו מעידים על כך. טענות חז"ל בנוגע אליו נראות לי כדורשות הרבה הרחבה, הסברים ותשובות להמון שאלות, במיוחד כשהצידוק היחיד אליהן הוא העובדה ששערי עזה היו ברוחב שישים אמה. נראה הרבה פחות מוזר לחשוב ששמשון סחב אותם מהאמצע מבלי שישברו.

אני מתנצל אם השאלות שלי נראות קנטרניות. זו לא כוונתי.

תודה רבה.

תשובה

שלום

השאלות שלך ממש לא קנטרניות.

אני מאוד ממליץ לך ללמוד את הקדמת הרמב"ם לפירושו לפרק 'חלק'. שם הוא מסביר בצורה בהירה את היחס הנכון לאגדות חז"ל.

ברור לפי דבריו וגדולי ישראל נוספים שבדברי חז"ל מעין אלו הם אינם מתכוונים לפשט הדברים, ולא באים לתאר מציאות מוחשית, אלא אלו דברים שבאים לבטא רעיונות רוחניים.

גם המהר"ל כתב על כך רבות, ובמיוחד בספרו 'באר הגולה'.

כל טוב

כתבות נוספות