שאל את הרב

כתיבת שמות בכתובה

חדשות כיפה רבני בית הלל 02/08/18 11:58 כא באב התשעח

שאלה

האם מותר לרשום בכתובה שהחתן הוא בן_שם האב וגם בן שם האם וכנ"ל לכלה? תודה רבה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום פנינה,

ראשית, השורה התחתונה היא שאין מניעה הלכתית לכתוב גם את שם האם של החתן ו/או הכלה בכתובה. אמנם בדרך כלל זה (עדיין) לא מקובל, אך זה בהחלט אפשרי.

ובמעט פירוט:

השאלה הספציפית ששאלת לא נידונה כל כך במקורות הלכתיים לפני זמנינו. אבל אפשר לבסס את האפשרות לכתוב את שם האם בכתובה על דיונים קרובים.

אנו מוצאים באחרונים דיונים על כתיבת שם האם של אחד/אחת מבני הזוג בגט. כמובן שבגט הכללים חמורים הרבה יותר מאשר בכתובה (ואין כאן המקום להאריך בכך), וממילא אפשר להסיק שמה שמותר בגט יהיה מותר בכתובה.

לגבי שם האם בגט, ר' יחזקאל לנדא (הידוע הכינויו 'הנודע ביהודה'), בספרו 'דגול מרבבה' (אבן העזר סימן קכט) כותב שאפשר לכתוב את שם האם בגט, במצב שבו שם האב אינו ידוע. לעומת זאת, ה'חתם סופר' (שו"ת חתם סופר אבן העזר ב סימן מא) מתייחס לדברי ה'דגול מרבבה' וטוען שאפשר גם לכתחילה לכתוב את שם האם. לטענתו, מכיון ששם האם יכול להיות חלק מהזיהוי של האדם, ואין בכך שום פגם, הרי שאפשר לכתוב את שם האם. הוא מביא דוגמאות שונות, החל מהתנ"ך וחז"ל, וכלה בדורות מאוחרים יותר, שאנשים שונים מזוהים דווקא באמצעות שם אמם.

בהמשך לדברי החתם סופר אפשר לומר שהיום בוודאי יש מקום שווה בחברות רבות לשם האם כחלק מהזהות של האיש/האשה, והזיהוי שלהם. למשל, במקומות רבים נוהגים כיום בעת נתינת השם לתינוק/תינוקת להזכיר גם את שם האב וגם את שם האם. לכן, בוודאי בכתובה, שאין בה את הכללים החמורים שמקפידים עליהם בכתיבת גט, סביר לאפשר את כתיבת שם האם. ואף שמעתי עדות שמו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל התיר כבר לפני שנים לזוג שרצה בכך לכתוב את שמות שני ההורים בכתובה.

אמנם, למרות שאין שום מניעה הלכתית, כדאי לבדוק לפני שעושים זאת שהדבר מקובל על כל הצדדים, ולא יצור מתח בין בני הזוג או משפחותיהם. מצד אחד, בעיני, זו זכות שבדורנו הנשים, ובמקרה זה האימהות, מקבלות מקום והכרה שווי-ערך לגברים. האפשרות לתת לנשים את המקום וההכרה האלה כשאין שום מניעה הלכתית הוא שיקול משמעותי בהחלטה. מצד שני, הדבר איננו נהוג עדיין באופן נפוץ, ויש גם כאלה שמתנגדים לכתיבת שם האם בכתובה. לכן, כדאי להיות רגישים גם לקשיים של חלק מהנוגעים בדבר לעצם השינוי במנהג, ולהגיע למעמד המשמח של החופה בהסכמה ובאופן שכולם שלמים איתו.

כאשר קיימת התנגדות של אחד הצדדים אפשר להציע פשרה: לכתוב בכתובה עצמה רק את שם האב/אבות, אבל כשמקריאים את הכתובה מתחת לחופה לומר גם את שם האם/האמהות ולתת מקום במעמד החופה גם לאמהות.

בברכת מזל טוב ואיחולי הצלחה בבניית בית נאמן ושמח בישראל

תני

התשובה התקבלה מהרב תני פיינטוך רב מרבני בית הלל הנהגה תורנית קשובה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות