שאל את הרב

כתובה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/12/19 13:09 יב בכסלו התשפ

שאלה

לילה טוב,

התחתנתי ביום חמישי האחרון .היום לאחר כמה ימים עלה נושא הכתובה ביני לבין ההורים שלי והתפוצץ.( החבר שלי חילוני ) ואני מציינת זאת מכיוון שבזמן חתימת הכתובה שנעשתה מאוחר עקב איחור הרב לא טרח לשאול ולהתייעץ כמה נהוג לשים הכתובה ומהיי בכלל ערך של כתובה ביהדות(במילים של הוריו זהו רק דף שלא משקף כלום(אפילו קצת בעדינות יתר רשמתי ממה שנאמר)) הוא אמר לי לאחר כל הפיצוץ על הסכום שהוא נלחץ שאל את אביו כמה לשים ואביו אמר לו 20 אלף. הרב לא הסכים ואמר שנהוג לשים טיפה יותר וישימו לפי גימטריה של.. י ק ו ק... שזה אומר 26 אלף.

עד היום הנושא לא עלה ומשיחה מול אמא שלי סיפרה שהם לקחו את זה מאוד קשה(הצד שלי דתי-לא בהתנשאות חס וחלילה!) ועקב כל המצב נוצר וויכוח ענקי ועוגמת נפש לי ולחתן הוא אמר לי במילותיו שהוא לא ידע כמה לשים ועשה טעות שנתן לאבא שלו לקבוע את הסכום( מה שגם אבא שלו בכלל בריב מתמשך איתו ורק בגלל כיבוד הורים שיש לחתן שלי הוא התייעץ איתו) אמר לי אם זה גורם לי לצער הוא רוצה לשנות את הסכום.

כמה שאלות:

1. עצם זה שגבר אחר קבע את הסכום בשביל החתן זה תופס ??? הרי החתן בלבד הוא זה שקובע . הוא אוהב ומעריך אותי יותר מאת אביו ואמר לי במילים אלה .

2. לא רוצה לגרום צער לבעל שלי ושחס וחלילה ידברו על זה אצלם שהוא שינה את הסכום כי הפעלתי עליו לחץ.

( אמר לי במילותיו שמרוב הלחץ נתן לאביו להחליט ובגלל האיחור של הרב לא יכל להתייעץ איתו על הסכום.)

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

הסכום שנכתב ונחתם הוא הסכום הקובע, לא משנה מי אמר מה, השאלה מה כתוב ומה חתמו.

אין הסכום של הכתובה מגלה על היחס לאשה, אלא הוא מעיד על אפשרות האיש לשלם.

באמת אין לסכום הכתובה כל כך משמעות, זה יותר טכסי ולא מהותי, מכיוון שאם חלילה וחס, היו לא תהיה, מגיעים לגרושין בד"כ מגיעים לסכום ממוני לאו דוקא בהתאם לסכום הכתובה.

אם רוצים לשנות את הסכום אפשר לעשות זאת בצנעה אבל אצל רב שמבין היטב בשאלה זו, צריך לכתוב כתובה חדשה בפני עדים, ואין צורך לפרסם את הדבר.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות