שאל את הרב

כשרות

חדשות כיפה רבני כושרות 13/02/19 20:48 ח באדר א'

שאלה

אני מבית חילוני, אנחנו שומרים כשרות עושים קידוש צמים בכיפור אבל לא שומרים חשמל בשבת הייתי מגדיר את התפיסה של המשפחה שלי כרפורמית, מאוד מאמינים, מניחים תפילין כל יום ומכבדים את הדת

לאחרונה הגעתי למסקנה שאני צריך לקרוא את הספר החשוב ביותר בעולם, התנך

כבר שבוע שאני כל יום קורא רק פרק א בבראשית ושמה יש שאלה שאני לא מפסיק לחושב אליה ואשמח אם תעזרו לי

כתוב שם שאלוהים ברא את כל הדברים בשביל האדם והוא יכול לאכל הכל, אז אם זה הציווי הראשון של אלוהים על האדם האם בעצם כל הענין של הכשרות זה לא נכון.

בנוסף שמעתי שיש פסוק אחר בתנך שאומר שאסור לאכול חיות שמלאות גירה והבנתי שהסיבה היא יוצר רפואית שכן באותה תקופה חיות אלו היו מלאות מחלות אז האם זה לא עוד פסוק שנועד לעזור לעם להינצל בתקופה מסוימת ולא רלוונטי לימינו?

תשובה

שלום וברכה

ראשית אני מחזק אותך להמשיך ללמוד ולהחכים.

לגבי שאלתך הראשונה - איני יודע היכן ראית שאלוקים התיר לאדם לאכול הכל. מה שנאמר הוא 'ורדו בה' כלומר - ניתנה רשות להשתמש בכל מה שבעולם הזה כדי להתקדם. אך לכל אחד מבעלי החיים ישנו שימוש אחר, חלקם מותרים באכילה וחלקם אסורים. אך החשוב יותר הוא שפרשת בראשית עוסקת במה שמותר לכלל בני האדם בעולם, אך לאחר מכן ניתנה תורה ומצוות מיוחדות לעם הנבחר - עם ישראל- ובהם צוונו אלו מאכלות אנו יכולים לאכול, ומאלו עלינו להמנע.

לשאלתך השניה - איני יודע מהיכן הבנת שהסיבה לאיסור בהמות טמאות היא רפואית, הסיבה האמיתית היא רוחנית, אנו רואים זאת בכך שהתורה לא השתמשה בלשון 'חיות אסורות' או 'חיות טריפות' אלא 'חיות טמאות', בעברית המילה טומאה משפיעה על הנפש של האדם. ולכן דרשו חכמים על הפסוק שבו מסיימת התורה את איסור מאכלות אסורות 'ונטמתם בם' - ונטמטם בם, שמאכלים אלו מטמטמים את הנפש ופוגעים בה.

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות