שאל את הרב

כשרות עופות

חדשות כיפה רבני כושרות 05/08/20 22:02 טו באב התשפ

שאלה

שלום,

חיפשתי בשו"תים ברשת מידע לגבי נימים/ורידים בעוף (והבנתי שאין צורך להסירם). אך תוך כדי קראתי דברים נוספים לגבי כשרות עופות ועלו לי שאלות:

1. הבנתי כי לפני כמה שנים הרבנות אסרה מכירת עוף כשר שאינו מוכשר. האם כיום אם קונים בקצבייה/ בסופר עם תעודת כשרות עוף טרי אכן הוא תמיד מוכשר(למעט כבד ולבבות)? והאם בעוף קפוא עדיין יכולים למכור עוף לא מוכשר?

2.כנ"ל לגבי בשר בקר- אם קונים טרי במקום עם תעודה הוא בהכרח מוכשר? ובקפוא יתכן שלא?

3. הבנתי שיש מחלוקת לגבי איזור שנקרא צומת הגידין. השאלה שלי אינה לגבי בדיקת קרע בכשרויות השונות אלא לגבי צרירות הדם - הבנתי שאם יש באיזור הנ"ל צרידות דם זה מטריף את העוף כולו? האם זה נבדק במשחטה או שאני צריכה לבדוק בבית? (כי כשאני רואה צרידות או חשד אני מורידה את חלק וזהו וכאן לכאורה זה לא עוזר. וזה גם בעייתי כי אם אני קונה נגיד רק שוקיים אז אין לי דרך לדעת אילו נתחים באו מאותו העוף, ומנגד מישהו אחר יכול לקנות חלקים אחרים בעוף הטרף, לא? כלומר הגיוני שזה לא משהו שיכול להיות באחריות הקונה..)

תודה רבה מראש, אני ממש מרגישה בורה בתחום הזה לצערי הרב

תשובה

שלום וברכה

1. הרבנות התירה מכירת בשר ועוף שאינם מוכשרים בסימון מתאים. יש מעט מאוד ביקוש לכך ולכן רוב החברות פשוט אינן משווקות כל ממניעים מסחריים.

2. כנ"ל.

3. כל הבדיקות הקשורות לצומת הגידין מתבצעות במשחטה עצמה ואינה מוטלת על הלקוח. באופן עקרוני גם בדיקות צרירות דם אמורות להתבצע במשחטה, אך לצערנו לא תמיד מצליחים לזהות את צרירויות הדם בכל העוף כולו ולכן רצוי להתבונן בעוף לפני השימוש, ובמידת הצורך להסיר את צרירות הדם.

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות