שאל את הרב

כספי ציבור | קריאת שמע מאוחר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 25/06/19 15:26 כב בסיון התשעט

שאלה

שלום רב!

1. במהלך השנה הייתי אחראית בבית הספר על ניהול של מעין קיוסק קטן בבית הספר. כחלק מפעילויות פורים שעשיתי לכיתות אחרות אמרתי שמבין העונים נכון על שאלה יוגרל שובר של 10 ש"ח לקניה באותו הקיוסק. לאחר שכבר הגרלתי את אחד השמות נאבד לי הפתק עם השם ועכשיו אני לא יודעת למי להביא את הכסף...אציין רק שהכסף הוא מהקופה של הקיוסק ולא מהכיס שלי...מה עלי לעשות במצב כזה מבחינה הלכתית? האם זה זה נחשב לבעיה הלכתית?

2. אם לקחתי לביתי חלק מהכסף (כדי לשמור עליו בבית ולא בבית הספר) ולאחר כמה חודשים לא מצאתי אותו , אך כנראה שאני פשוט לא זוכרת שכבר החזרתי אותו לבית הספר, האם גם זו יכולה להיות בעיה הלכתית?

3. האם לבת אסור בשום אופן להגיד קריאת שמע לאחר זמן קריאת שמע (לפני חצות היום)? כלומר אם קמתי לאחר זמן זה אני לא אוכל להגיד ברכות קריאת שמע וקריאת שמע?

תודה רבה רבה?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום,

ראשית, כל הכבוד על המודעות ההלכתית הגבוהה והרצון להיות נקייה מה' ומישראל.

כעת לשאלותיך (להבא, מומלץ לשלוח שאלות נפרדות לנושאים נפרדים):

1. הכלל הבסיסי בקניין הוא "דברים שבלב אינם דברים", דהיינו הרכוש שייך לבעליו כל עוד לא נתן אותו פיזית לרעהו. ואמנם, יש דרישה מחכמים לאדם לעמוד בדיבורו, ואם הוציא מפיו התחייבות, עליו לעמוד בה. אבל במקרה שלך לא נתת את הכסף, ואפילו לא פרסמת עדיין את שם הזוכה, לכן עלייך לעשות שוב את ההגרלה ומי שייצא יקבל את הפרס.

(מקורות: רמב"ם הלכות מכירה פרק ז הלכה א | פרק יא הלכה ט | ועיין כסף משנה שם)

2. כלל נוסף בדיני קניין הוא: המוציא מחברו עליו הראיה. דהיינו: מי שרוצה להוציא ממון מהשני, צריך להביא הוכחה. לדברייך כנראה החזרת את הכסף, לכן אין את צריכה מן הדין להוציא עוד פעם.

יש לך טענת 'שמא', אולי החזרת. וכנגדך אין מישהו שטוען טענת 'ודאי' לא החזרת.

אלא, שאם מדובר בסכום לא גדול, נראה שראוי ממידת חסידות לשלמו, שכן מדובר בכספי ציבור.

נסי לשחזר היטב אם השבת או לא.

(מקורות: רמב"ם הלכות טוען ונטען א ח | שו"ע חו"מ עה ט)

3. לגבי קריאת שמע - מצווה להגיד כל היום, מתי שנזכרת או קמת. לגבי הברכות: מחלוקת הפוסקים. לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל נשים לא מברכות ברכות קריאת שמע בשם ומלכות כלל, גם לפני סוף זמן ק"ש. אלא רק "ברוך אתה יוצר אור וכו' ".

לדעת הרב מרדכי אליהו, וכן מנהג חלק מקהילות המערב וצפון אפריקה - יכולות לברך.

למנהג אשכנז נשים מברכות ברכות קריאת שמע בשם ומלכות.

לגביי סוף זמן ק"ש - זה רק הזמן לקבל שכר בזמנה, הברכות דינן כמו תפילה.

יוצא למעשה: לגברים, או לנשים הנוהגות לברך, מברכים עד סוף זמן תפילה. לאחר מכן, בלי שם השם הן לגברים והן לנשים.

(מקורות: שו"ת יביע אומר חלק ח סימן ח | פסקי תשובות סימן ע | שו"ע סימן נח סעיף ו)

בהצלחה רבה בכל אשר תפני. אמן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות