שאל את הרב

כיסוי הדם בעפר, למי?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/12/21 15:11 ד בטבת התשפב

שאלה

שלום רב לכבוד הרבנים!

כידוע מצוה כיסוי הדם בעפר לאחר שחיטה מדברי הכתוב בספר ויקרא (י"ז י"ג) ואיש איש מבני ישראל ומן הגר הגר בתוכם אשר יצוד ציד חיה או עוף אשר יאכל ושפך את דמו וכסהו בעפר, אני מבין שכיסוי הדם בעפר הוא על מנת שלא יזעק דמן של אלו לפניו יתברך מן האדמה. אך השאלה הנשאלת אלו מיני חיות ידועות לנו שבאים לידי שחיטה מלבד צאן ובקר שאין מכסין את דמן?

בתודה ובברכה,

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לפי הטעם שאתה מעלה: שהדם לא יזעק מהאדמה - מדוע דווקא הדם של החיות זועק יותר?

הרב קוק נדרש לעניין במאמר שנקרא טללי אורות (פרק ח):

"כסוי דם החיה והעוף שהעול הנעשה עמהם הוא יותר נכר ובולט וקרוב להתגלות, הם אינם ברובם סמוכים על שולחן האדם ואינם מטרידים אותו בטפולם ובשכלולם "אשר יצוד ציד חיה או עוף אשר יאכל ישפך את דמו וכסהו" הכרת החרפה היא התחלת רפואת המוסר "למען תזכרי ובושת בכפרי לך": כסה הדם! הסתר חרפתך!"

החיות הבאות לידי שחיטה - כלומר כאלה שיש להם את סימני הטהרה אבל האדם אינו מגדל אותם ברפת או בדיר, רשומות בין החיות הטהורות (בספר דברים פרק יד): "לא תאכל כל תועבה: זאת הבהמה אשר תאכלו שור שה כשבים ושה עזים: איל וצבי ויחמור ואקו ודישון ותאו וזמר" עשר הטהורות המפורטות בס' דברים נחלקו לשתי קבוצות: "אמר רבי ברכיה בר סימון: אמר הקב"ה עשר בהמות טהורות מסרתי לך שלש ברשותך ושבע אינן ברשותך. שלש שהם ברשותך: שור

שה כבשים ושה עזים; ושבע שאינן ברשותך: איל וצבי ויחמור וגו'..."

כתבות נוספות