שאל את הרב

כיבוד הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/12/21 22:01 כח בכסלו התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב ,אשמח לעזרה.

אני בת 21 גרה עם ההורים , אני בת שלישית ב5 אחים ואחיות אני דתיה לאומית.

כבר תקופה שאני סובלת וחווה תקופה לא טובה עם הוריי

אני משתדלת לכבד הורים ומשתדלת מאד לא לכעוס או לעשות דברים שמצערים אותם

אך מרגיש לי שהם מנצלים את זה שאני הבת היחידה שעושה השתדלות עם כיבוד הורים , כשיש ויכוח ביני לבין אבי אני משתדלת להוריד את הראש אבל כשאנחנו מתווכחים הוא רק מחפש להזכיר לי "אל תורידי את הראש אחכ" והוא לא מעריך את ההשתדלות הקשה בקיום המצווה..

היחסים עם הורי לא פשוטים, הורי משתמשים בקללות ובדיבור שהוא מאד לא נעים וכל פעם מתנהגים בצורה שמאד לא נעימה ולא גורמת לרצות להשתדל במצווה , איך אני אמורה לכבד ככה? אם כל הכבוד שבתורה רשום שאב יכול לירוק על בנו ואסור לו להגיב אבל זה מאד מערער בי את האמונה שבי, למה אני בתור ילדה להורים שעוזרת המון ומשתדלת המון צריכה לספוג התנהגות כ"כ משפילה מצד הורי ,איך אני אמורה ללמוד מיזה להיות אדם טוב יותר? הרי אי אפשר להתנהג לילד בצורה כ"כ משפילה ודוחה ולצפות שהוא התנהג ויצליח במצוות כיבוד הורים , מאד קשה לי עם זה כי אני חושבת ויודעת כמה אני עובדת על עצמי להיות אדם טוב יותר ובת יותר טובה אבל ברגע שלא רואים את ההשתדלות או מקללים אותי זה רק מוריד לי את הרצון להשתפר במצווה כי אני מקבלת יחס משפיל מצד הורי רק כי אני לא מסכימה בדעות שלהם או על דברים מסויימים , ועוד שאלה, איך השם רואה את זה ? הוא רואה את ההשתדלות שלי? מיואשת ברמות.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

את מתארת מציאות קשה מאוד. את צריכה לאסוף כוחות רבים כדי להתמודד עם הוריך. נראה לי שכדאי לך לפנות ליעוץ מקצועי (פסיכולוגית \ עובדת סוציאלית) שתכוון ותדריך אותך כיצד להגיב נכון כלפי הוריך. בהמשך הדרך חשוב להגיע לשיחה נכונה עם ההורים (לא צעקות והאשמות הדדיות, אלא הקשבה נינוחה של כל אחד לשני) חשוב שהם יבינו את הקשיים שהם גורמים לך - אולי אם את תשמעי אותם, תביני מה קשה להם אתך?

מצוות כיבוד הורים היא מורכבת מאוד. מצד אחד אין חובה להיכנע להורים, מצד שני אסור להגיב להתנהגות שלילית של ההורים, צריך למצוא בעדינות את הדרך כיצד להתעלם מהתנהגות פוגעת של ההורים, לא להגיב למה שהם אומרים, עם זאת לא לוותר על האישיות שלך, לא לוותר על מה שחשוב ונכון לך לעשות עם עצמך.

אני מפנה אותך ללמוד הלכות כיבוד הורים מפניני הלכה: https://ph.yhb.org.il/11-01-13/ תלמדי את כל הפרקים בנושא כדי שתדעי יותר טוב כיצד להגיב.

בשמים וודאי רואים הכל ויודעים הכל - לא רק מה שאת עושה בפועל אלא גם את כל המאמץ והמחיר שאת משלמת כדי לשמור על כבוד ההורים שלך. יש לך זכויות רבות על כך.

כתבות נוספות