סגור

כהמשך לאלתי על עקבתא דמשיחה

ביאור הדברים כתב בספר משמר הלויים 3: "אין זה מענייננו כלל לדון אם הזמן מוכשר שיבוא, ואם כבר בא אליהו הנביא, ואם היתה מלחמת גוג ומגוג, ואם כבר עשו תשובה, ואם הדור כולו זכאי או כולו חייב, ואם נתקיימו כל הסימנים של עקבתא דמשיחא. כל אלו העניינים וכיו"ב אינם נוגעים כלל וכלל לחיוב האמונה להאמין שיבוא, שיכול לבוא בכל רגע ורגע ממש. ומפני זה אנחנו מחכים לביאתו כל יום, וכל היום, מפני שאנו מאמינים באמונה שלימה שיכול לבוא בכל רגע ממש. ואין זה מענייננו כלל לדעת איך יתקיימו כל המאמרים והמדרשים, כי כל אלו הדברים לא נדע אותם עד שיהיו, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פי"ב ה"ב) והרדב"ז שם כתב שהמשיח הוא יגלה הדברים הנסתרים, ואז יובנו כל המאמרים בחז"ל, וכל המדרשים מה היתה הכוונה בהם, ואל מה ירמוזון ואיך יתפרשו. אבל חיוב אמונתנו אינו קשור כלל וכלל בהבנת כל אלו המאמרים".

והביא שם ששאלו את הגרי"ז מבריסק ממאמר ז"ל בגמרא בעירובין 2 שאליהו הנביא יבוא ג' ימים לפני ביאת המשיח: והשיב: "כשיבוא המשיח יתרץ קושיא זו". ופעם אחרת ששאלוהו שאלה זו, השיב: "ההלכה היא כמו שכתוב בסידור "אחכה לו בכל יום שיבוא".

מצאתי תשובה לשאלתי אבל אשמח אשמח לדעת אם יש תירוץ מסויים לגבי זה שאליהו הנביא יבא 3 ימים לפני ביאת המשיח, אם כן ,נשאלת השאלה ,איך נוכל לצפות למשיח בכל רגע ורגע? אני עדיין מאמין ומצפה אבל אולי יש תשובה ליישוב דעתי

תוכן התשובה:

המימרא שאליהו הנביא יגיע שלשה ימים לפני ביאת המשיח אינה כתובה בעירובין אלא במדרש רבה.

בעירובין דף מ"ג עמוד א' כתוב כך שמי שאמר "הריני נזיר" ביום שבן דוד בא מותר לשתות יין בשבתות ובימים טובים. הגמרא מסבירה שם שבכל הימים אנו חוששים שמא הגיע אתמול אליהו והדבר עדיין לא נודע לכולם והיום יגיע המשיח. ומכיוון שאליהו לא מגיע בערבי שבתות ובערבי ימים טובים - המשיח לא יגיע בימים אלו.

כלומר, גם לפי הגמרא רואים שאין חשש לומר שיש ימים בהם המשיח לא יגיע.

התשובה התקבלה מהרב ישראל אלתר, רב קהילת כינור דוד בפתח תקוה
ה בכסלו התשפא
,
21 בנובמבר, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

המח"ט הנכנס צילום: רועי חדי

מרגש: טקס חילופי מג"דים בקבר יוסף

קרא עוד