שאל את הרב

ייאוש

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 16/01/20 08:45 יט בטבת התשפ

שאלה

שלום רב,

הכל מתחיל מסבא שלי ז"ל שהייתי כל כך קשור אליו מאז שנולדתי וגם הוא אליי, הלכתי איתו לבית כנסת גם הרבה שהוא מאוד מאוד רצה, לפני משהו כמו 4 שנים סבי חלה במחלת הסרטן הארורה ועבר תקופה קשה שלאחר מאבק בה הוא נפטר ומאז אני בצער גדול מאוד ובמקביל סבתא שלי שתמיד היא וסבא שלי בעצם נתנו לי את כל חייהם היא חולה וקשה לי מאוד מאוד לראות את זה ולחשוב וגם אני מנהל מלחמה מאוד מאוד קשה מול היצר הרע בפגם הברית שפשוט אני לר מצליח לשמור יותר מגג שבוע וזה מאוד מייאש אותי וכל ההסתכלות על המצב של סבתא שלי והגעגוע לסבא שלי ז"ל שלא איתנו והרצון שיש לי שתמיד אני מחכה שיופיע לי משהו בחלום איזו התגלות רוחנית ממנו אני מאוד מתגעגע אליו כל החיים שלי הייתי איתו ולגבי פגם הברית אני מאוד מאוד מייאש כרגע לגבי הכל לא יודע מה לעשות אין לי חשק לכלום ואין לי כוח להלחם באמת הגעתי למצב של אפיסת כוחות , ואני חושב שאני מתחיל להאמין בהשם מתוך פחד כלומר מניח תפילין מתוך פחד מעונשים כו....

תשובה

שלום

זה אכן מאוד קשה ומאוד כואב כשאנשים כל כך קרובים ויקרים הולכים לעולמם או סובלים ממחלות קשות.

אף אחד לא הבטיח לנו מעולם חיים שלווים ושקטים, בלי כאבים ובלי התמודדויות. חייו של האדם המאמין הם חיים של אתגר, ושל התקדמות. והמון פעמים זה בא מלווה בקשיים לא פשוטים בכלל.

לכן ביחס לפטירה של סבא ז"ל ולמחלה של סבתא, (שהקב"ה ישלח לה בע"ה רפואה שלימה ואריכות ימים), שהם בהחלט דברים כואבים עד מאוד, אתה יכול להחליט אם אתה בוחר להתרסק מהם או לגלות עוד ועוד כוחות מתוכך, באופן שיעצים אותך, ושיאפשר לך להמשיך את חייך בעבודת ה' בשמחה, ולהקרין את זה על שאר המשפחה.

ביחס להתמודדות עם היצר - אכן זו התמודדות מאוד לא פשוטה, אבל מצד שני היא יקרה מאוד. כשאתה מצליח, כפי שאתה כותב לא ליפול שבוע, ואחר כך אתה נופל, זו טעות גדולה להסתכל על עצמך ככישלון. הרי במשך שבוע כן הצלחת, וגם בחשבון הפשוט של הצלחות מול נפילות אתה מוביל בנקודות על היצר, וכידוע מידה טובה מרובה ממידת פורענות, כלומר השכר על ההצלחות הוא לאין ערוך יותר גדול מהעונש על הנפילות. יתר על כן, רש"י אומר במסכת קידושין ל"ט,ב שמי שעומד בניסיון של היצר אין מצווה יותר גדולה מזו. בנוסף, גם על מה שאתה נופל אתה מתחרט וכואב, ואתמול למדנו בדף היומי ש'כל מי שעובר עבירה ומתבייש בה מוחלין לו את כל עוונותיו'. כך שמעלתך גדולה ביותר, וכך אתה צריך להסתכל על עצמך. הצער על הנפילות הוא חשוב מאוד, אבל כל מה שגורם לך ייאוש כלשהו או דיכאון, זו עצת היצר הרע.

אני ממליץ לעיין בשתי התשובות הבאות. יש בהן לא מעט עצות לסיוע להתמודדות.

https://katzr.net/8fec44

https://katzr.net/1f3004

בהצלחה רבה, ואל תשכח לרגע שאתה בן אהוב של מלך, יהלום יקר בכתרו של מלך מלכי המלכים.

כתבות נוספות