שאל את הרב

ידידים ממסגרות מעורבות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 05/12/19 09:31 ז בכסלו התשפ

שאלה

שלום הרב, אני בחורה דתייה כרגע יוצאת לדייטים ורוצה להקים בית ששומר על ההלכה.

בעבר הייתי בחברות מעורבות ולא הייתי מנותקת מהבנים בקבוצה, אך שמרתי על אווירה וגבולות וכיבדו אותי. הבעיה שלי היום היא שאני לא רוצה לשמור על קשר כי אלו לא בנים שהייתי רוצה לבנות איתם את הבית שלי בעזרת ה'. והבנתי שידידים רק לצורך ידידים זה לא טוב.

השאלה שלי היא מה אני אמורה לעשות?

באמת לא לשמור על קשר אישי? ואם כן איך אני אעשה את זה בלי לפגוע בהם.. אחרי הכל בתקופה שהיינו באותה מסגרת היינו חברים טובים כי נוצר קשר הדדי של סטודנטים/חיילים ששם אחד בשביל השני

תשובה

שלום

אני חושב שהרצון שלך ביחס לקשרים הללו הוא נכון. תמיד, ובמיוחד בעת בניית בית (מה שממשיך גם ובעיקר אחרי החתונה) הרגשות והקרבה בין המינים אמורים להיות מופנים אך ורק אל האחד והיחיד (או האחת והיחידה אצל גברים), וזה כולל את כל ההיבטים של הקרבה (אני לא מדבר על בני משפחה), גם אלו של הידידות, שלכאורה אין בה שום היבט של משיכה. עם שאר הגברים הקשר אמור להיות קשר רשמי-טכני לפי הצורך.

את צודקת שהמשמעות היא שנוצר פה איזשהו ריחוק, וזה לא נעים, לאור העבר. ביחס לזה כותב הרב קוק: "מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך-כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכחו החלש יגרמו לפרוץ במדת הצניעות, שהיא קיומו של העולם הרוחני והחמרי. מדת האהבה והידידות, בכל הסימנים והדבורים הנוחים, הי' ראוי להיות שוה בין המינים, אבל מפני יקרת ערך הצניעות נדחית מדת דרך-ארץ ממקומה עד שלא לשאול בשלום אשה א). הצנוע מכיר כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים כי-אם מפני התכלית הכללי היפה." (מידות הראי"ה, צניעות)

אני מציע לעשות את זה באופן הדרגתי, כך שזה ייראה כמו קשר שדועך ממילא, כפי שקורה פעמים רבות באופן טבעי בין אנשים עם הזמן, כאשר כל אחד פונה לדרכו.

אם מישהו שואל, את יכולה בהחלט להסביר שאת ממש לא רוצה לפגוע, אבל את מתרכזת כעת במציאת איש המיוחד שלך ובבניין ביתך, ואת מרגישה שזה יותר נכון ככה. בע"ה הדברים יתקבלו, ויכבדו אותך על כך.

בהצלחה רבה וכל טוב

כתבות נוספות