שאל את הרב

טיסה לישראל במיידית \ תהילים מט טז לעילוי שמות \קריאת שמע ושחרית שלא בזמנה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/20 10:39 כב בסיון התשפ

שאלה

שלום לרב, מספר שאלות לי בבקשה;

1)ּ התחלתי קריאת שמע שחרית דקה או שתיים או 3 דקות לפני סוף זמן ק"ש וסיימתי ק"ש כ-2 או 3 דקות לאחר מן ק"ש – מה הדין, האם נחשב לי כאילו אמרתי את כל הק"ש בזמנה?

2) וכן לגבי תפילת שחרית, התחלתי הרבה לפני סוף זמן שחרית וסיימתי כ-20-25 דקות לאחר סוף זמן שחרית. מה הדין, האם נחשב לי כאילו קראתי את כל תפ' שחרית בזמנה?

3) האם אמירת תהילים פרק מ"ט ופרק ט"ז באמת מסוגל מאד לעילוי שמות ניפטרים, האם אלו פרקים עוצמתים באמת לעילוי נשמות והאם אמירת פרקים אלו מסוגלת להוציא נשמות נפטרים ממקומות רוחניים שאינם טובים? האם יש צורך לומר פרקי תהילים אלו בכל יום ויום לצורך עילוי נשמות?

4) בזמן האחרון, מספר לא קטן רבנים שונים שאני מקשיב לדרשותיהם אומרים שוב ושוב שכל יהודי העולם חייבים ומוכרחים לעלות לארץ ישראל כמה שיותר מהר כי עוד מעט אי אפשר יהיה לטוס לישראל וכן בגלל שהשכינה תעזוב את הגלות ואז יהיו בסכנה גדולה כל יהודי חוץ לארץ. הדבר נשמע לי תמוה והזוי ביותר! להרבה יהודים בחו"ל מאד קשה פתאום לעזוב הכל ולטוס לישראל בלי לארגן דבר. אני מבין שיש את עניין האמונה בה' שה' יעזור בהכל אך למרות זאת מאד קשה להעלות על הדעת שהמוני יהודים פשוט יעזבו הכל אחרי שחיו עשרות שנים במקומות מגוריהם ופתאום יטוסו כולם לארץ. וכן, על משיח צדקותינו נאמר שהוא אמור לקבץ את כל עם ישראל מהתפוצות – אז מה עומד מאחורי הפצרותיהם של דרשנים שונים להפציר בכל יהודי חו"ל לעלות מיידית לישראל?

בתודה ובברכה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

א. בשל העובדה שההלכה המקורית לא פעלה לפי שעון, אלא באופן כללי של שעות זמניות, יהיה נכון לא לדקדק בדיוק בשאלת ההתחלה או הסוף, וניתן לראות בכך קריאת שמע בזמנה.

ב. כנ״ל. אם כי יהיה נכון (ללא קשר לזמן) להתפלל תפילות באורך סביר יותר.

ג. אין לי כלים לדעת איזה פרקים מסוגלים לעילוי נשמות נפטרים. זו לא האות שלי בתורה, ואני לא מאמין בכלל באמירת פרקי תהילים כהעלאה של נשמות נפטרים.

ד. רבנים צריכים להפציר באנשים לעלות לארץ, כחלק מתפישת עולם, מצוות ישוב הארץ וכדו׳. זה השיח הראוי. אם הם מביאים נימוקים מסוג של ידיעות על עזיבת שכינה, או משהו מעין זה – זה שימוש בטיעונים שאין הם יודעים על נכונותם.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות