שאל את הרב

שאלות על תפיסת הרב קוק

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/06/19 21:52 כד בסיון התשעט

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום וברכה,

אני בחור ישיבה,, ואני חווה קושי להזדהות באופן מלא עם תפיסת העולם של היהדות של הציונות הדתית למשל שיטת הרב קוק.

הקושי שלי איננו קושי שכלי כלל, מבחינה שכלית הדברים מובנים לי בצורה רציונלית עמוקה ויפה, והם טובים ויפים. הקושי שלי הוא יותר חוויתי, כלומר הדברים לא מסתדרים לי עם המציאות.

ואני אסביר: לפי איך שאני הבנתי את הדברים:

א. הקב"ה ברא את העולם והוא מלך העולם כולו גם מלך של השוודים והבנגלים, והוא מנהל ומוביל את המציאות ליעדה.

ב. המציאות כולה מחפשת אלוקות, וכל ההתרחשויות בעולם והתנועות ההיסטוריות הם בשורש נובעות מבקשת אלוקים. והאדם והמציאות כולה הם חסרים וחלקיים ללא הדבקות בקב"ה.

ג. ממילא התורה שהיא דבר ה' למציאות, ההתגלות הישירה שעוברת דרך עם ישראל מיועדת גם לכל העולם, ואמורה להדריך אותו כיצד להיפגש עם הקב"ה.

עד כאן זה מצוין, הבעיה שלי היא שזה לא מסתדר לי עם המציאות שנראית אחרת לגמרי:

א. קשה לי מאוד לראות את מלכות ה' על המציאות, אני לא מבין מאיזה אופן (מודע על כל פנים) השוודים או הבנגלים הם עבדי ה', והרי הרבה מהאנושות כלל לא מכירה בקב"ה.

ב. כשאני מסתכל סביבי על העולם וגם על חלק מהאנשים הדתיים זה נראה שהרבה אנשים מחפשים כבוד וכסף, ושהמציאות כולה מחפשת בעיקר חיים נוחים וטובים, זה לא רע אבל זה לאו דווקא אלוקי או קדוש. מה גם שהרבה אנשים מסתפקים בחיי חומר ולא נראה שהם מרגישים חסרים.

ג. נושאי התורה לא נראים כמו אנשים שנושאים מסר אלוקי לעולם ובהמלכת ה' על העולם, הם בעיקר עסוקים בקהילה המצומצמת שלהם, בהיבדלות, ובשימור המצב הקיים.

היה לי הרבה יותר קל ופשוט לקבל גישה שנשמעת הרבה אצל רבנים מחזירים בתשובה מסוימים (וגם פשט דברי חז"ל רבים), המבטאים זלזול בעולם הזה, והתייחסות לעולם הזה כניסיון חולף, פרוזדור שבו המטרה היא לשרוד ולעבור בשלום לעבר העולם הבא הנצחי, בו מלכות ה' והדבקות בו גלויים לעיני הכל.

כמובן אני מבין את היופי ברעיון שהקב"ה ובקשת ה' מתגלים בכל, ושהעולם הזה ממש הוא טוב, והוא עוד יתוקן ומלכות ה' תופיע בו בגלוי, רק שהמבט שלי על המציאות רואה יותר את הגישה השניה.

אשמח לתשובה,

מחילה על הטרחה, תודה רבה רבה!

תשובה

לשואל היקר שלום רב

שאלת שאלות יפות וחשובות.

אני חושב שלנקודות שהזכרת צריך להוסיף נקודה אחת מאד מרכזית. קידום העולם הוא מושג מאד מאד כולל. מלכות ה' מתבטאת בהמון מרחבים ותחומים. היא מתבטאת בשמירת שבת ואוכל כשר אצל עם ישראל, אבל היא גם מתבטאת בשמירה על זכויות אדם, הקפדה על קדושת החיים, ועוד הרבה ערכים שנוגעים לכל העולם כולו.

השוודים לא מכירים בקב"ה באופן ישיר, אבל כאשר הם מאמינים באדם ובצלם אלוקים שבו, הרי שבעצם יש כאן אמונה בקב"ה. כאשר בבנגל יתיחסו יותר יפה אחד לשני וידאגו לרווחת האנשים - גם זה חלק מהתקדמות לקראת תיקון עולם במלכות שדי.

לצערינו הרב, הרבה אנשים דתיים מחפשים כבוד וכסף. יחד עם זה, אותם אנשים ממש מקדישים מעצמם לקידום עם ישראל ומדינת ישראל. הם משרתים במילואים, תורמים מזמנם לקהילה ושואפים לחינוך איכותי לילדים וכן לקידום המשפחה שלהם. אלו דברים שלא מובנים מאליהם כלל וכלל.

לגבי נושאי התורה - חלק מהם עוסקים בקהילה המצומצמת ובהיבדלות אבל חלק מהם עוסקים בהרבה מאד קשר עם העולם החיצוני. אם ניקח שתי דוגמאות - הרב שרקי שעסוק בפעילות בקרב בני נוח http://noahideworldcenter.org/wphebrew/ ואנשי תורה שעסוקים בהקמת עמותות חסד וכן הלאה.

כתבתי ממש בקיצור. אם תרצה לפרט יותר - אתה מוזמן לחזור אלי למייל

טוביה

tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות