שאל את הרב

חרם כלכלי על הציבור הערבי.

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/05/21 06:04 ח בסיון התשפא

שאלה

בעקבות ההתפרעויות של הערבים בערים המעורבות, קמה יוזמה להפסיק לקנות מחנויות בבעלות ערבים. מנמקים את היוזמה בכך שיש להעניש אותם על ההתפרעויות ובנוסף אם נעשה חרם כלכלי גם על אלה שלא התפרעו הם ישפיעו על מי שכן התפרע.

אשמח לדעת מה הרב חושב על הרעיון, האם זה בכלל התפקיד שלנו להעניש אותם או שזה תפקיד המשטרה? ברור שאני לא רוצה לקנות מערבי שזרק אבנים על יהודי רק בגלל יהדותו, אבל האם אפשר להעניש את כל הערבים בגלל מיעוט (ככל הנראה) שהתפרע?

בנוסף אשמח לדעת האם הרב חושב שהחרם יועיל או שהוא דווקא יגרום למתח והסלמת המצב?

תודה רבה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ניתן להבין מאוד את הכעס כלפי הציבור הערבי.

ואת הרצון להחרים מבחינה כלכלית.

אף על פי כן, נראה לי כי הדבר לא יהיה נכון מסיבות רבות:

א. הר"ן במסכת סנהדרין כותב כי יש משמעות הלכתית גם לפשט הכתוב "לא יומתו אבות על בנים", והתורה אוסרת ענישה קולקטיבית. חרם כזה הוא ענישה קולקטיבית, בשל העובדה שהציבור הערבי עצמו הוא בעל מרחבים יותר גדולים מאשר אותו חלק (גדול מידי) ממנו שהשתתף אקטיבית בפרעות, או שהיה שותף פאסיבי.

ב. אנחנו 'תקועים' כאן כנראה לשנים הבאות, והכרזת מלחמה כלכלית תהיה חלק מהתדרדרות מתמדת ללוחמה אלימה יותר, שתחייב אותנו להשקיע בה ולהתרכז בה במקום בדברים אחרים.

ג. שפה של החרמות אינה נעצרת במגזר הערבי. בדיוק כפי שכתבתי לפני כמה חודשים על אלימות בחברה הערבית. כניסה לשפה כזו תמשיך ותתעצם גם לתוך החברה הישראלית כולה, ותעכיר את תרבות החיים.

ד. כמדינה ריבונית, ישנה אחריות לפרנסתם של כל אזרחי המדינה. פעולה כזו היא פעולה לא ממלכתית, והיא מעצימה את הטוענים כי לא ניתן לנהל מדינה יהודית בדרך ראויה.

ה. איך נוכל אנחנו להילחם בהחרמות (כגון: החרמת תוצרת ההתנחלויות) אם אנחנו עצמנו נוקטים בדרך זו.

אלו סיבות מספיקות כדי לא להיכנס למדיניות הזו.

כל טוב ויישר כוח על השאלה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות