שאל את הרב

חילול שבת

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 12/12/18 19:58 ד בטבת התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב אלדד יונה

כבוד הרב אני ראיתי לאחרונה שהרמבם והרשבא אמרו שמי שמחלל שבת בפרהסיה דינו כגוי ומין והוא אותו הדבר כמו גוי.

האם זה נכון כבוד הרב?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

שמירת השבת מעידה כי האדם מאמין שהעולם נברא בשישה ימים ע"י הקב"ה שנח ביום השביעי. כאשר האדם מחלל שבת בפרהסיא, כלומר בפני עשרה אנשים, זה אומר שאינו מתבייש במעשה הזה, והרי זה כאילו הוא אומר "אני אתאיסט. אני לא מאמין שהקב"ה ברא את העולם". מסיבה זו דינו היה, במהלך עשרות דורות, כמו כל אפיקורוס יהודי אחר, והוא לא היה מצטרף למנין, וכן יין שנגע בו היה הופך ליין נסך, כמו יין שיהודי מומר, למשל יהודי שהתנצר, נגע בו.

יחד עם זאת, בדורנו, שלצערנו יש הרבה יהודים תמימים שמאמינים בתורה ואף על פי כן מחללים שבת, לא מתוך כפירה אלא מתוך שהטעו אותם והם לא יודעים כמה שמירת שבת היא מהותית וחשובה ביהדות, יש פוסקים שהקלו שהם לא נחשבים כמו יהודים כופרים או מומרים, ומצטרפים למניין. ובפרט אם אותו מחלל שבת עושה לפחות קידוש בשבת, שבזה הוא מעיד שהוא כן מאמין שה' ברא את העולם בשישה ימים.

לגבי יין נסך- אין לתת למי שלא שומר שבת לפתוח או למזוג יין שאינו מבושל. מצד שני אין לפגוע בו. ולכן החכם עיניו בראשו לא יביא כלל יין לשולחן אם יש שם מחללי שבת, או שלפחות יביא יין מבושל, כלומר יין שעבר תהליך פיסטור, שאז הדבר יותר קל.

במקביל לכל הנ"ל יש לחזק בדרכי נועם את מי שלא זכה לשמור שבת, ולהראות לו את יופיה של השבת, ואף להסביר לו כמה שמירת שבת היא מצווה חשובה ומהותית ביהדות, עד ששמירת שבת חשובה יותר אפילו מיום הכיפורים.

ברכה והצלחה ותזכה למצוות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות