שאל את הרב

איך מתחילים תהליך של חזרה בתשובה בגיל 13?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/04/21 23:37 ב באייר התשפא

שאלה

שלום לכבוד הרב.

אני בגיל בר מצווה, בא מבית חילוני-מסורתי ומרגיש כי זהו לא המקום הנכון בעבורי, והייתי רוצה מאוד להתקרב אל הדת ולחזור בתשובה.

שאלתי היא כיצד מתחילים בתהליך, שהרי אין לי ידע כמעט בכלל, ואינני לומד במוסדות תורניים. אני מבין, ומעין "החלטתי", כי תהליך חזרה בתשובה אצלי יתקיים רק שאהפוך לעצמאי יותר, בערך בגיל ה 20+. יש לי לא מעט חששות ושאלות. בין היתר כיצד אוכל ללמוד את ההלכה ללא הבסיס? או כיצד אוכל ללמוד את הבסיס להלכה? בין היתר יש לי גם לא מעט חששות אישיים, כדוגמה האם אוכל למצוא ידידים במגזר? וכמובן מציאת זיווג? יש לי לא מעט חששות שלא את כולם פירטתי. מאיפה מתחילים?!??

לתשובתך אודה.

תשובה

שלום לך.

ראשית, ממש נפעמתי מקריאת מכתבך. מעבר לכך שאתה כותב ברמה גבוהה מאוד לילד בגילך, זה מרגש לראות את הרצון שלך להתחזק ולהתקרב לקב"ה, ולקרוא את השאלות שלך שמעידות עליך שיש בך התרגשות של התחלה חדשה בכל הקשור ליהדות. יישר כח!

ההחלטה החשובה שלך מצריכה לתת לך כמה עצות, כדי שתוכל להיכנס בנועם עול המצוות והיהדות בצורה טובה, ללא בעיות. עם זאת חשוב מאוד לדעת, שהקב"ה אוהב אותך בכל מצב, בין אם הצלחת לשמור ולקיים מצווה כלשהי, ובין אם טעית או נכשלת במצווה. לכן חשוב להסתכל על הדרך וההתקדמות ועל מה שהצלחת להשיג, ולא על מה שעדיין חסר לך. בתשובה שלי תוכל לקבל עצות כיצד להתחיל וממה להיזהר, אבל הכניסה לעולם המצוות מצריכה ליווי אישי, ותשובה באינטרנט אינה מספיקה. נתחיל.

עשה לך רב

חשוב מאוד שיהיה לך אדם בוגר – רב, אברך כולל, או כל אדם שבקיא בתורה ומצוות, שיוכל להדריך וללוות אותך צעד אחר צעד בלימוד ההלכות, בלימוד התפילה (אולי תוכל להתלוות אליו בתפילות?), ולענות לך על שאלות שמתעוררות בהלכה או באמונה, או סתם כדי ללמוד איתו בחברותא. כדאי מאוד שזה יהיה אדם שמכיר אותך או את משפחתך. זה עדיף עשרות מונים מהדרכות שונות שתמצא באינטרנט או מאנשים מזדמנים. כמובן שגם אנחנו במוקד הטלפוני נשמח לעזור לך.

לא לקפוץ

לפעמים קורה שמרוב התלהבות להתקרב לקב"ה, אדם ירצה "ללכת על כל הקופה" ולקבל על עצמו מצוות רבות שהן מעבר ליכולתו. לכן חשוב מאוד ללכת בצעדים מדודים אבל בטוחים. לקבל כל פעם מצווה חדשה (רצוי להתחיל ממצוות קלות כמו נטילת ידיים של בוקר, ברכות על מזון ושתייה וכדו'), ורק לאחר שהיא הפכה להיות חלק משגרת יומך להתקדם הלאה למצווה הבאה, אחרת אפשר חלילה להתייאש, ועול המצוות יהפוך להיות מעיק.

להתחיל בקטן

כפי שאמרתי, רצוי שיהיה לך אדם בוגר בעל ידע תורני רחב שיוכל להדריך אותך. אבל בינתיים תוכל להתחיל בקבלה של דברים קטנים (שים לב) שאינם פוגעים באחרים. זאת אומרת מצוות קטנות שאינן דורשות שינוי מצד בני הבית. לדוגמא: אם בני ביתך לא אוכלים כשר או אינם מפרידים בין בשר לחלב, ייתכן ויהיה להם קשה לשנות את כל כלי המטבח ואת כל מוצרי המזון. לכן מומלץ שתאכל כשר רק מהמגוון שקיים בבית (או במקרר). בנוסף, תוכל להתחיל מדברים קטנים נוספים כמו נטילת ידיים (בבוקר, או לפני אכילת לחם), הנחת תפילין (אפשר עד השקיעה), ברכות לפני ואחרי אכילה, ושאר מצוות שתוכל לקבל עליך לפי כוחותיך ויכולותיך.

בלי מריבות

נאמר בספר משלי (פרק ג'): "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם". והפסוק הזה מלמד שכל דרכי התורה מטרתן להרבות שלום בעולם בין בני האדם, ובדרכים נעימות וטובות. לפעמים ישנה טעות נפוצה שכביכול אדם צריך להילחם עם סביבתו כדי לשמור תורה ומצוות. צריך לדעת ששמירת התורה והמצוות לא יכולה לבוא על חשבון אחרים. בטח שלא ע"י מלחמות. אם הוריך אינם מרוצים או שהם חוששים מהדרך שקיבלת על עצמך, אסור לך להיכנס איתם למריבות או ויכוחים בנושאי דת. הכבוד למשפחתך לא אמור להיות במדרגה שנייה לעומת שמירת התורה והמצוות. כבד את משפחתך ואת הדרך שבה הם בחרו לחיות בצורה נעימה ומסבירת פנים, ללא שום ביקורת וללא שיפוטיות, ובוודאי בלי להכריח אותם לקיים מצוות.

מציאת חברים

אינני יודע מה כוונתך 'ידידים מהמגזר'. חברים טובים בעלי מידות טובות ודרך ארץ – ניתן למצוא בכל מגזר (כן, גם במה שמכונה מגזר חילוני), והעיקר שיהיו חברי אמת שיעודדו אותך ויעזרו לך להתקדם בדרך בה בחרת, מתוך כבוד הדדי. בכל מקרה, הדבר תלוי בך וביכולת החיבור שלך לילדים אחרים. אם אתה מתחבר לילדים בקלות תוכל להכיר גם ילדים דתיים בסניפי תנועות הנוער בעיר שלך כמו בני עקיבא, אריאל או עזרא. כדאי לבדוק האם יש פעילות של תנועת 'אור ישראלי' של הרב גרוסמן שליט"א, המיועדת לנערים המתחזקים במצוות. לפני הכניסה לתנועות הנוער כדאי לדבר עם הקומונר/ ית או עם מנהל הסניף.

שידוכים

אמנם בגילך הצעיר אינך אמור לחשוב על כך, אבל אני יכול להבטיח לך שבעזרת השם יתברך, כשתזכה להיות בעל תשובה אמיתי ובן תורה – הקב"ה ישלח לך את הזיווג המתאים לך ביותר, איתה תוכל להקים בית טהור וקדוש בישראל. בעתו ובזמנו. בינתיים ממליץ לך להשקיע בפיתוח כישרונותיך וכוחותיך – באומנות, במוזיקה, בלימודים, בהתנדבות, בהתעמלות או בכל דבר בו תחפוץ.

להתפלל

כמו על כל דבר בחיים, צריך להתפלל לריבונו של עולם שיצליח את דרכך, ויעזור לך להתקדם בעבודתו יתברך, וכמובן למצוא זיווג (בבא העת). בשביל תפילה כזו לא צריך נוסח מיוחד או סידור. תוכל להתפלל על זה מכל מקום, ובמילים שלך. זה מאוד עוזר. מניסיון.

מאחל לך שהקב"ה יצליח את דרכך, ויזכה אותך להתעלות מעלה מעלה בתורה, במידות טובות, וביראת שמים.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות