חופה שחורה

שלום כבוד הרב,

לאחרונה ראיתי באתר מסויים תצלום שכותרתו ""חופה שחורה" בטקס נישואין שנערך בבית הקברות בגטו ז'ליכוב."

ואף נכתב הסבר למושג "חופה שחורה": "על פי מסורת יהודית עתיקה, העמדת חופה בבית הקברות בזמן משבר תסייע לסיימו. כאן - ניסיון לעצירת מגפת טיפוס בגטו."

רציתי לשאול את כבוד הרב האם בכלל יש כזה מנהג כזה ביהדות ומה מקורו ?

הרבה תודה

תוכן התשובה:

שלום וברכה,

את האתר המוזכר לא מצאתי, ואיני יכול להתייחס לסיפור שמאחורי התצלום שהזכרת.

אכן, מצאנו בספרי המנהגים (אוצר כל מנהגי ישורון סימן מב' עמ' 97): "כשהיה מגפה בעיר עשו חופה עם עני יתום ויתומה עניה על חצר-מות משום סגולה... הטעם משום [גדולה מצות צדקה והכנסת כלה שעל ידן זוכים לאריכות ימים], ועוד הכנסת כלה עניה ויתומה עם עני יתום יש בזה הרבה מצות...".
העיסוק בצדקה ובהכנסת חתן וכלה יתומים, הם אלו שיעמדו לזכות הקהילה אל מול מלאך המוות הפוגע בה.

מעניין, שגם בפוסקים בדורות האחרונים (שו"ת מהרשד"ם ושו"ת ציץ אליעזר) מצאנו התיחסות למה [ש"מורגל בין ההמון] לעשות סגולה לחולאת ילדים" בהעמדת חופה של חתן וכלה יתומים בבית הקברות, כאשר הם דנים בסוגית כניסת חתן כהן לבית הקברות.

אם אנחנו עדיין מתפלאים, הרי שככל הנראה סגולה זו אכן פעלה את פעולתה דוקא [בבית הקברות הישן של תל אביב] לפני כמאה שנים, ועצרה את מגיפת הכולירע שהשתוללה ביפו. (http://otiyot.tik-tak.co.il/web/newspaper/katava6.asp?id=7621

התשובה התקבלה מצוות ישיבת אלון מורה,
יז בשבט התשסו
,
15 בפברואר, 2006
לקריאה נוספת
01.03.2006

1. הנני לתקן את כבוד הרב (דרול)

חופה שחורה הוא מנהג שהיה בקהילות אירופה להוליך את מיטת ההלוויה של אישה זקנה שמעודה לא התחתנה, יחד עם חופה שחורה הנישאת בארבעה עמודים.
כמו הרבה מנהגים יפים, גם זה בטל מהעולם בזמן מלחמת העולם הראשונה.

לגבי המנהג שכבוד הרב הזכיר, אכן היה נהוג להשיא במיחוד נכים ומשוגעים כדי לבטל גזרות ומגיפות, והיו עושים את זה בבתי קברות, ואני גם שמעתי עדות מאיש שהיה עד לחתונה כזו באחת העיירות בפולין.
אין חתונה מכונה "חופה שחורה".
תגובת הרב
מוגדרת "חופה שחורה" ע"פ הספרות המתחדשת, כחופת יתומים בבית הקברות, כפי שמתאר ברנר, ובנוסף, גם כהלויתה של רוקה שנפטרה, כפי שהוספת. לכך לא מצאתי (נכון לעכשיו) סימוך בספרי המנהגים שלנו (הוא מובא למשל, במעורפל כדימוי אצל מנדלי מוכר ספרים, בסיפורו בסתר רעם).*** לגבי חופה בבית הקברות- המנהג במקורו כפי שהובא- ליתומים ולא לנכים. הוא נקרא "חופה שחורה" בפי ברנר, ללא סימוך ממקורותינו (אולי ע"פ הכרותו שלו ביטוי זה). עם העדות שהזכרת איני יכול לדון, שאין מורים הלכה לפי מעשה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.03.2006

2. קצת סדר בראש (שואלת המקורית)

שלום,
התגובה לתשובת הרב קצת בילבלה אותי. לפי המגיב דרול היה מנהג אחד שבטל מהעולם לפני מלחמת העולם הראשונה. מנהג אחר, שכבוד הרב הזכיר-היה כדי לבטל גזירות- היו עורכים חופה בבית קברות , כפי שמוזכר בספר "אוצר כל מנהגי ישורון", משום גדולה מצות צדקה והכנסת כלה...". והמגיב חידש ואמר שבמיוחד השיאו נכים ומשוגעים. מדוע?? והאם זה לא נקרא "חופה שחורה"?
ומה אומר ברנר? שחופה שחורה היא חופת יתומים ולא נכים, אבל כן קוראים לזה "חופה שחורה"., לא כמו שהמגיב דרול כתב. והאם חופת היתומים שעליה כותב ברנר היא לעצירת מגיפות גם כן, מאותה הסיבה שהזכיר הרב (מצוות הכנסת כלה ..)?
תגובת הרב
א. "חופה שחורה" היא ביטוי לעגני(!) של הסופר ברנר, המספר על חופת יתומים בבית הקברות בהר הזיתים לצורך עצירת מגפה. *** ב. למנהג זה יש מקור ב"אוצר המנהגים", כנגד מגפה, אך אינו נקרא במקורות שלנו "חופה שחורה" (זהו ביטוי שהתחדש רק בספרות החדשה, כלעג למנהגי ישראל או אולי ע"פ ביטוי שהיה שגור בציבור בתקופה שלפני מאה שנים). *** ג. המנהג המקובל והמדובר הוא דוקא ליתומים (שכלפיהם ישנו יחס מיוחד בתורה ובחז"ל בכלל, ובפרט להכנסת כלה יתומה), ולא לנכים ומשוגעים (לאחרונים שבהם, יש בכלל בעיה בנישואין מבחינה הלכתית, וע"כ הקביעה שאותם חיתנו נראית תמוהה), ואיני יודע מהיכן שאב המגיב הקודם את דבריו. *** ד. כמו כן, איני יודע מנין ברור למגיב הקודם שמלחמת העולם היא שגרמה לביטול המנהג. *** ה. דבר נוסף: בספרות החדשה ישנו שימוש נוסף בביטוי "חופה שחורה", ביחס לקבורה של רוקה זקנה (אצל מנדלי מוכר ספרים), דבר שלו אין (למיטב ידיעתי) מקור במנהגים.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ליברמן, נתניהו ואיזנקוט צילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

הקבינט לצה"ל: "המשך לפעול". דיווח פלסטיני: הושגה הפסקת אש

קרא עוד