שאל את הרב

האם ה' קיים או לא? אני רוצה להתחזק באמונה..

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/12/20 20:09 כ בכסלו התשפא

שאלה

שלום לכל הרבנים והקוראים, אני ילד בן 16 שומר שבת הולך לבתי כנסת וכו'. לא חילוני ולא דתי באמצע כזה.

אני ילד שחושב בכללי יותר מידי, לאחרונה חזרו לי החרדות והפעם ברמה גבוהה יותר בנושא המוות. אז מההרגל התחלתי להתפלל להשם יתברך ואז התחילו לקפוץ לי מחשבות אם אין את השם יתברך ואם אין כלום אחרי המוות ושהכל לא אמיתי.

התחלתי לקרוא מסקרנות קצת בגוגל על אנשים שחושבים שהשם יתברך לא אמיתי וכאלה שחושבים שהוא אמיתי, והמוח שלי מצדיק את המחשבה של אולי אין את השם בעזרת ההגיון שלא יכול להיות שיש איזה שהוא כוח עליון כמו בסרטים וכו', אני מאוד מאוד רוצה להאמין אבל חושש שאולי המחשבות צודקות.

כמו שאמרתי אני מאוד מאוד רוצה להאמין וחושב שזה יכול לעזור לי אבל חושש..

אשמח מאוד אם תעזרו לי אני ממש פוחד וחושש.

תודה...

תשובה

אחי היקר, תודה רבה שפנית אלינו עם שאלה כזאת מתוקה.

קודם כל צרם לי שקראת לעצמך "ילד" בן 16 זה כבר לא ילד! אתה נער ועוד שניה כבר גבר. נשמע שאתה מוטרד ממחשבות על אמונה והאם הקב"ה קיים או לא. אני מקווה שנצליח להכניס קצת סדר ושלווה.

שאלות באמונה הן משהו שכמעט כולם חווים, כל אחד בהתאם למקום בו הוא נמצא ולחוויות שהוא עובר. נסה לחשוב איך היית מספר לילד בגן חובה על ה'? ואיך היית מספר לילד בן 10? קצת אחרת כנראה, כי ככל שאדם מתבגר הוא חושב יותר לעומק ולכן צריך לפתח מבט אמוני שמתאים לשלב בו הוא נמצא. יכול להיות שגם אתה חווה שלב כזה שבו אתה מתבגר והמבט שלך על העולם הופך עמוק יותר, תשובות שפעם הרגיעו אותך כבר לא מרגיעות אותך ואתה צריך תשובות יותר טובות! הכל בסדר, רק צריך לחפש ואת זה כבר התחלת לעשות.

קודם כל חשוב לדעת שהדעות שלנו והמחשבות שלנו מאוד-מאוד מושפעות ממה שאנחנו מכניסים לנפש שלנו: מה אנחנו קוראים, איזה סרטים אנחנו רואים, איפה אנחנו גולשים באינטרנט וכו'. אני לא אומר שצריך לעזוב הכל ולחיות בתוך קופסא אטומה אבל כן חשוב להיות מודעים לזה.

בעיניי אחד הדברים שהכי יכולים לחזק את האמונה הוא פשוט להסתכל על העולם, אתה יכול להתחיל עם עצמך: עצם זה שהעיניים שלך קולטות קרני אור והמח מפרש אותן לתמונות זו תופעה נפלאה ומורכבת! הדם שזורם בעורקים והורידים ומביא לכל התאים בגוף את החומרים שהם זקוקים להם כדי לתפקד, העצמות והשרירים שמחזיקים אותנו ומאפשרים לנו לנוע ממקום למקום ולבצע פעולות, האזניים ששומעות, האף שמריח, הידיים שמרגישות וכמובן חוש הטעם! בקיצור זו יצירת מופת.

האם יש באיזור שלך רב שאתה מחובר אליו או מישהו אחר שאתה סומך עליו ותוכל להתייעץ איתו? הרבה פעמים שיחה עם אדם אחר על האמונה נותנת לנו עוד נקודת מבט שיכולה לעזור לנו לגבש את התפיסה שלנו. עצם השיחה והניסוח של השאלות יעזור לך להגדיר מה בדיוק לא ברור לך ומה אתה רוצה לחדד.

כמה המלצות:

יש באינטרנט גם המון שיעורים שיכולים לחזק את הלב ואת האמונה ב-ה', אני מאוד אוהב לשמוע את השיעורים של הרב יגאל כהן.

אני ממליץ מאוד על הספר "בגן אמונה" של הרב שלום ארוש שמדבר על כל מיני שאלות ומחשבות שמטרידות אותנו ביום יום ומציע הסברים ודרכים להסתכל על האתגרים והקשיים בחיים מתוך מבט של אמונה.

והמלצה אחרונה לבינתיים, הספרים "אביהם של ישראל" שמספרים על הרב מרדכי אליהו זצ"ל. הספרים מלאים בסיפורים מרגשים ומחזקים על הרב שהיה ירא שמיים וזכה ללמד תורה ולתמוך בהמון אנשים. אני יכול ממש לבכות מהתרגשות כשאני קורא את הספר הזה ויש אותו כמעט בכל בית כנסת היום.

אז לסיכום, אמרנו ששאלות באמונה הן חלק טבעי מההתפתחות וההתבגרות שלנו כמו שהגוף והנפש שלנו מתבגרים ככה גם האמונה שלנו צריכה "להתבגר" ולהעמיק בהתאם. אמרנו שצריך להיות מודעים ועירניים למידע שאנחנו צורכים כי יש להם השפעה חזקה מאוד על הדעות שלנו, ודברנו על כמה רעיונות מעשיים שיכולים לחזק את האמונה. אתה מוזמן לפנות אלינו שוב בשאלה או אפילו להתקשר למוקד הטלפוני, מאחל לך המון המון בהצלחה אחי!

אלי

(אפשר לחפש ביוטיוב: “לחיות באמונה אמיתית" - שיעור של הרב יגאל כהן)

כתבות נוספות