שאל את הרב

השאיפה לשלמות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/05/18 00:25 טז באייר התשעח

שאלה

בוקר טוב:)

רציתי לשאול ולברר יותר..

האם יש עניין לשאוף לשלמות? או שזה גורם לתסכול? כי בחיים לא נהיה מושלמים..

ואיך עושים אז זה נכון?

כלומר, יש לי ממש רצון להיות מושלמת בהכל אבל זה רק מתסכל אותי כל פעם שאני בקצת ירידה זה מכניס אותי לסוג של דיכאון קטן..

תשובה

שלום יקרה,

את צודקת. יש שלם אחד בעולם והוא אלוקים. כל יתר היצורים חסרים בדברים מסוימים (יצרים, תאוות, שכל מוגבל, גוף) ולכן לא יכולים אף להגיע לדרגתו השלמה של אלוקים. אז למה מחנכים אותנו לשאוף לשלמות? ולמה בכלל אלוקים נטע בנו את השאיפה לשלמות אם אנחנו לא נגיע אף פעם לשלמות?

לכן כנראה שלמות אצל בני אדם היא אחרת. שלמות של בני האדם אינה ההגעה לשלמות המוחלטת משום שאליה לא נוכל להגיע אף פעם בגלל מגבלותינו כבני אדם. חשוב להבין ולהפנים שיש לנו מגבלות פיזיות ורוחניות שמוטבעות בנו כבני אדם מפני שאז נקבל בהבנה את חוסר יכולתנו להיות מושלמים כאלוקים. אז גם הדרישה לשלמות אצלנו תקבל ממד אחר וראייה שונה.

מהו הממד השונה? מהי השלמות של בני האדם?

תרשי לי להיעזר בפסקה של הרב קוק שעוסקת ממש בעניין הזה:

"מבלעדי מחשבת התשובה, מנוחתה ובטחונה, לא יוכל האדם למצוא מנוח, והחיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח בעולם. החוש המוסרי תובע מהאדם את הצדק והטוב, את השלמות, - והשלמות המוסרית כמה רחוקה היא מהאדם להגשימה בפועל, וכמה כוחו חלש לכוון מעשיו אל הטוהר של אידיאל הצדק הגמור! ואיך ישאף אל מה שאיננו ביכולתו כלל? לזאת התשובה היא טבעית לאדם, - והיא משלימתו. אם האדם עלול תמיד למכשול, להיות פוגם בצדק ובמוסר, אין זה פוגם את שלמותו, ***מאחר שעיקר יסוד השלמות שלו היא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות.*** והחפץ הזה הוא יסוד התשובה, שהיא מנצחת תמיד על דרכו בחיים ומשלימתו באמת" (אורות התשובה ה, ו)

הרב קוק מתייחס ומנסח במילותיו את שאלתך וכותב שהתשובה טמונה בשאלה עצמה. כלומר אין חוסר השלמות הטבעי שלנו כבני אדם מפריע לנו בהגעה לשלמות משום שהשאיפה לשלמות היא השלמות. עצם הרצון שלי להיות אדם שלם יותר הוא השלמות.

ומה אם אני לא מצליחה תמיד לשאוף למעלה ולהתקדם וקצת אולי מדרדרת אחורה? אנחנו בני אדם, הגיוני שנחטא, ניפול ונדרדר קצת אחורה ואולי לצערנו הרבה אחורה. אך המטרה היא להמשיך הלאה. נפלתי. מבאס. לא נורא. אלמד מהנפילה הזו לעתיד ואמשיך הלאה ואנסה לעלות למעלה שוב. חשוב מאוד, ואולי הכי חשוב, שלא נתייאש מפני שאם נתייאש ולא ננסה שוב, לא תהיה לנו אפשרות בכלל לעלות מעלה ולשאוף לשלמות. הייאוש חוסם אותנו מההתקדמות ולכן הכרחי אפילו שלא נפנה לו מקום בחיינו, אפילו לא מקום קטן וצר, ושנאמין תמיד ביכולותינו להתקדם עוד ועוד.

הנה קישור לתשובות טובות שגם עוסקות בנושא הזה: (מקווה שיעבוד לך, הן כבר עברו לאתר החדש שלנו) https://haverimak.wixsite.com/haverimakshivim/answer?id=658774

https://haverimak.wixsite.com/haverimakshivim/answer?id=658774

מקווה שהעליתי נקודות לחשיבה בעניין וסייעתי מעט בהתמודדות הזו. מוזמנת לשאול ולהגיב במייל כל דבר שתרצי.

בשאלתך מרגישים את הרצון שלך להתקדם עוד ועוד על אף הקשיים. אני מאחלת לך שתמשיכי לשאוף כמה שיותר גבוה, תוציאי את הרצון הזה לפועל ותעלי מעלה מעלה בכל התחומים.

כל טוב,

רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות